torsdag 5 maj 2011

Och trots allt är kärleken stor

Under de 2,5 månader jag tillbringade i Italien såg jag massor med märkliga saker och företeelser. En del roliga, en del mindre roliga, och en del bara sorgliga.

Kvinnliga prostituerade.
Manliga prostituerade (som dessutom stod och tog sig på paketet så fort en bil körde förbi, och detta bara ca 100m från där jag bodde).

Totti som sjöng karaoke i en mobiloperatörsreklam.
En ödla som blev så rädd när vi klev in i en grav att han sprang ut, hoppade och fastnade i en gren med svansen, och blev hängandes där.

Olivlundar.
Hasselnötsodlingar.
Persikoodlingar.

Min gränd, såklart. Även en del hus som skulle kunna kandidera till det hus som sitter bredvid min gränd på planschen på min ytterdörr.

Fotboll.

En antik vägtaberna som fortfarande används av lokala ungdomar som bor längs med Via Tiburtina.

4 strejker i kollektivtrafiken.

En tjej bli helt oljlig och svart när hon bytte däck, och killar som bara stod och såg på. Och direktören liggandes i gräset på andra sidan bilen.

Uteliggare, den ena skitigare och trasigare än den andra.

Italienska lyxhustrur shoppandes på gatorna runt Spanska Trappan.

Tiggare med barn och hundar.

Gamla gubbar sittandes på "sitt" café, drickandes sitt kaffe och snacka fotboll.

Indier och pakistanier som, som vanligt, försöker sälja på en det ena och det andra, bara för att överleva.

Afrikanerna som gör det samma, fast med märkeskopior.

En duva bli påkörd, vridandes i plågor, flaxande, tills den dog mitt framför ögonen på mig.

En amerikansk kille på Termini som hade varit i Rom i 1h och redan var trött på stan.

En kursare bada i fontänen på institutet.

Någon som var utklädd till Jack Sparrow på Piazza Navona, och som var skrämmande lik italienaren jag träffade för ett par år sedan.


Rom är, som jag redan sagt en miljon gånger, alldeles alldeles fantastiskt. Men, hon prövar hela tiden min kärlek. Alla tråkigheter man ser, allt som händer mitt framför ögonen på en. Det är svårt att älska ibland, men hon lyckas alltid få mig tillbaka. På något magiskt sätt.

Inga kommentarer: