torsdag 30 september 2010

la grammatica...

Den där grammatiken...den italienska grammatiken. Jag har slitit mitt hår över alla de 5 former för dåtid det finns i det där språket... 5 former!!!!! Sanslöst!
Vanlig imperfetto, passato prossimo och passato remoto, och för att göra det ännu roligare så har man även trapassato prossimo och trapassato remoto att roa sig med.
Efter varje lektion får vi lite övningar vi ska göra, och såklart fastnade jag helt i de här olika tempusen. Så, duktig som jag är satte jag mig och gick igenom tempus för tempus, och skrev ner allt jag kunde hitta om hur det bildas, när man använder det, e così via. Och sen skulle jag börja på uppgifterna. Det gick jättebra tyckte jag, och var lite nöjd med allt. Sen ska jag rätta, och har 3 rätt av 20!! Mitt tålamod var inte på en bra nivå då kan jag säga.
Jag mailade min lärare i ren frustration över att jag inte kunde inte ett dugg. Jag får ju faktiskt säga att jag har språkkänsla och har alltid haft väldigt lätt att lära mig nya språk. Men italienska! Det språk som jag behöver mest av allt i mitt framtida jobb som Indiana Jones! Aaaaaaaah Vaffanculo! Frustrationen bubblade verkligen upp över ytan hos mig.
Ikväll hade vi lektion igen. Tydligen var det inte bara jag som hade problem med det här, och min lärare hade tillbringat hela veckan med att försöka komma på en bättre och lättare förklaring. Och det hade hon, och jag är så glad för detta! Direkt efter gick vi igenom ett par andra övningar, och jag fick sätta in rätt verbformer i en mening. Och jag lyckades!! Så glad jag är nu!

:)

2 kommentarer:

Anna Karenina sa...

Du är så grymt duktig vännen! =) jag hade aldrig kunnat pilla så mycket med gramatik som du. Och det skulle verkligen vara kul om du går den där kursen på 10 v, vilken möjlighet för dig! Roooligt

Little miss Sunshine sa...

Hihi, tack min Anna-Panna!