söndag 3 juni 2012

Tillbaka i Rom


Så, då var jag här igen. I Rom. Det känns inte alls som att det var strax över ett år sedan jag var här senast. Allt är precis som vanligt. Metro C-utgrävningen pågår fortfarande på Piazza Venezia. Indierna går fortfarande runt och säljer prylar på stan. Tibern rinner fortfarande med sitt oändliga flöde. Panteon står fortfarande stolt på sin plats. Italienarna kör fortfarande lika galet som de alltid har gjort, och kaffet smakar som vanligt alltid bäst här.

Jag lämnade min älskling och katterna tidigt i morse, 6.13 gick tåget till Kastrup. Det var jobbigt att lämna M, men jag får tänka att det bara är för 18 dagar. Så långt är det tills han kommer och hälsar på. Sist jag var här tog det 5 veckor innan vi sågs. Han sa till mig att jag skulle dokumentera min dag med foto, och det var en kul idé! Så jag gjorde det.

Så här har min dag sett ut...

Kastrup på morgonen. Ser inte fullt så kaotiskt ut som det faktiskt var. Jag har nu förstått att jag lever i 2000-talet (tack för det bror Nisse), och checkade in hemma och väl på Kastrup var det bara att skriva ut bagagetag och boardingkort. Sen skulle man gå och lämna sin väska. Disk 3-37 stod det. Jag ställde mig i en kö, disk 7 kanske, och tänkte "ja men det här är ju bra". Kön rörde sig inte alls. När jag stått där i en kvart var det någon som påpekade för mig att det var fel kö. Jaha. Jag hamnade rätt till slut och då gick det undan. Skandinavisk effektivitet!

Säkerhetskontrollen. Det pep om mig när gick igenom. Såklart.

Ingen fri bjudsprit, vilket jag är lite missnöjd med. Istället hade Carlsberg nåt jippo med öl och fotboll. Men de bjöd minsann inte på någon öl.

Breakfast for champions!

På planet... Looney Toons, tecknade Mr Bean och Tom & Jerry på tv.

Jag tror att detta är den där djävulssjön. Men, jag vet inte. Vi flög en helt märklig väg så jag tappade orienteringen lite. Jag satt och kollade efter Alperna, för då skulle det inte vara så långt kvar. Rätt som det var flög vi över havet. Det bör ha varit Adriatiska havet. Men, ja, som sagt... jag tappade bort mig helt.

Bo Hagström var på samma flyg.

Struntade i Leonardon, och tog bussen istället. Bättre och roligare! Chauffören satt och pratade i telefon konstant. Han skällde mest och jag tycker faktiskt synd om den på andra sidan luren. Han var inte snäll.  Och han körde så som bara en italienare kan köra. 

Mitt rum. Precis bredvid det jag hade sist, med delat badrum. Nyrenoverat och fint.

Ah Via Omero.

Piazza Flaminia.

Piazza del Popolo.

Via del Corso, och Skrivmaskinen längst bort.

Fint ogräs och lite ruiner vid Capitolium.

Här ska jag gräva!

Tarpeiska klippan.

Trappan till kyrkan S Omobono, som i stort sett ligger i vägen för utgrävningen :)

Ah, Ponte Rotto!

Ah, Ponte Fabriccio... den där bron är den äldsta som fortfarande används. Eller hur man nu säger.

Portico d'Ottavia.

Man som fiskar i Tibern. Säkert god fisk där.

Trastevere. Kolonn på hörna.

Ah, Trastevere.

Åh, Trastevere.

Oh, Trastevere.
Förresten så stannade jag och åt på en trattoria här. Hamnade bredvid två engelsmän som började prata med mig. De hade beställt in en hel flaska vin, och orkade inte dricka allt själva. Lagom bra att dricka rödvin i 30-graders hetta på tom mage. Men det var kul i alla fall.

Tibern och Peterskyrkan.

Synagogan...s tak

Vet inte om det syns så bra, men just då, när fotot togs, var det 28 grader.

Campo dei Fiori.

Vackert!

Pantheon lite så där från sidan. Detta är efter jag druckit min efterlängtade kaffe på Sant Eustachio. Mmmmmm. Jag var så tagen så jag glömde ta foto.

Gelato på Della Palma. Här har vi då en med Passion, Kokos och, såklart, Citron!

Piazza di Pietra.

Piazza di Pietra.

På väg hem passerade jag det här... Via Condotti och Spanska Trappan. Och i parken precis här i närheten var där fullt med folk, bl.a. två stycken som försökte sig på att ha lite "umgänge" (måste censurera här). De började, men sen tittade folk på dem och de verkade inte tycka det var lönt. 

När jag kom hem satt jag ute på terrassen en stund och bara njöt av att vara här igen. I mitt Rom. Hos min andra stora kärlek. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

alltid lika rolig och läsa det du skirver hayate!

Anonym sa...

Underbar känsla. Att vara där igen. Man har sett och känt gatorna under fötterna förut, det är inte nytt på något sätt - ändå är det sådan magi och ren lycka varje gång man får trampa romersk sten ännu en gång.

Och bussen....den är bättre än Leonardon, det har jag ju sagt hela tiden ;)