söndag 17 juni 2012

En lördag i bilder

Jag har varit alldeles alldeles för trött om kvällarna för att skriva här. Det är runt 30-35 grader varje dag.

I veckan har jag... ja, vad har jag gjort. Jobbat. Tittat på fotboll. Slappat.

I fredags spelade Sverige mot England, och jag och annan tjej här på Institutet var nere i stan på en irländsk pub och kollade. Det var kul såklart, men utgången av det hela var desto mindre kul. Jag tyckte att de spelade bra och allt, men det räckte inte. Så, EM är slut för Sverige för denna gången. De spelar mot Frankrike på tisdag, och det skulle inte förvåna mig att de vinner den matchen. Nu har spänningarna släppt och detta kan mycket väl göra att de spelar på ett annat sätt. I vilket fall, det är över. Surt.

Igår, lördag, var min plan att sticka ut till Ostia Lido för att försöka jämna ut min löjliga arkeologbränna.  Det gick rätt bra. Men, jag har bränt mig på mina stackars ben. De har ju inte alls varit exponerade för sol, och tog dagen vid stranden ganska hårt. Det börjar dock lägga sig nu, men det stack och sved i dem i går kväll.


Här har jag försökt att dokumentera dagen i bilder.

Den fina fontänen på Svenska Institutet

Gården

Piazza Thorvaldsen precis nedanför Via Omero.

Egyptiska Institutets häftiga byggnad lite längre bort på gatan. Massor med hieroglyfer.

Ah, Villa Borghese! 

Ett litet altare som jag passerar varje dag på väg till jobbet. En liten Maria-figur står där inne.

Demonstration på Piazzale Flaminio. Det var några fackföreningar, eller likande.

Här har vi då tunnelbanan, linje A. Inte så mycket folk.

På Termini byter man till linje B, och då är det så här mycket folk. Ingen luftkonditionering heller, som A alltid har. 

1 h senare hamnade jag här. Ostia Lido. Fick inte med den på foto, men strax innan åkte en Carabinieri-båt förbi.

Segelbåtar och ett underbart Medelhav!

Svart sand. Den var så varm att det var helt omöjligt att gå barfota i den. Sandalerna åkte på när jag skulle ut och bada. 

Under det röda parasollet sitter strandens badvakt. 

Pasquino vid Piazza Navona. Munkaveln som satt på honom sist jag var här var borta, och massor med nya lappar var fastsatta på honom. 
Jag och två andra tjejer här gick ut för att äta på kvällen. Vi hamnade på en liten restaurang i närheten av Pantheon. God mat, gott vin. Senare begav vi oss till Trastevere och baren San Callisto för att möta upp lite annat folk. Vi tog en öl där, snackade lite och begav oss sedan hem. Vi skulle ta en taxi, men där var jättelång kö. Så jag gjorde en fuling. Jag haffade en taxi på gatan utanför och vi hoppade in i den. Då började folk protestera. Chauffören sa att vi måste vänta i kön, men jag sa till honom att kom igen, vi är trötta. Så ok, han körde oss. Jag kände mig väldigt osvensk just då, när jag trängde mig i kön. Lungotevere var smockfull med folk och bilar, så han körde in på småvägar in på Marsfältet. Det gick snabbt och var lite som att åka karusell. 

San Callisto.

Väl hemma var jag tvungen att smörja in mina stackars ben som jag hade bränt på stranden. Fick lite aloe vera och det funkade rätt bra. Idag är det byxor som gäller så de stackars liven får vila från solen. 

Jag älskar italienska reklamskyltar. Vet inte riktigt vad detta är, men kom igen! En tax som håller en glass! Det är ju alltid kul.

Idag på morgonen var vi nere på en vintagemarknad här i närheten och shoppade lite. Hittade en söt liten klänning för 8E som jag tyckte var ett kap. Det är sanslöst varmt idag, och jag sitter på mitt rum med både ytterdörren och fönstret öppet i ett försök att få lite tvärdrag och svalka. Det funkar sådär. 

Just nu är det ca 34 grader. I veckan ska det bli upp mot 38. Jag gillar verkligen när det är varmt, men det kan nog bli i mesta laget med 38. Dessutom när man jobbar i en liten håla där det inte fläktar särskilt mycket.

I veckan kommer Hjärtat och svärföräldrarna hit. Ska bli härligt! 

Nu, lite mat, sen ut på stan för att träffa en kompis hemifrån på en kaffe- och glassdejt. 

Ci vediamo!










Inga kommentarer: