tisdag 5 juni 2012

Due altri giorni

Då har man avslutat sin andra dag på grävningen. Det har inte varit så mycket just grävande de här två dagarna. Vi har börjat med att städa undan på den nivå de slutade på förra året. Det tar lite tid det också. Jag har även jobbat lite med totalstationen, som mäter ut hela siten och specifika ställen där vi grävt, och kommer att gräva. Det gick dock inte så bra. Först så dog ett batteri. Vi bytte. Sen dog det batteriet oxå. De trodde att det var laddaren det var fel på, så nu försöker de få tag i en ny sådan. Ja, så vi får väl fortsätta när det fungerar igen då. Tycker det är lite kul med totalstationen och det som är lite mer tekniskt. Det, plus att min bror jobbat med det där en gång i tiden. Sen har vi även tagit ner väggarna till en 1800-tals brunn med en stor hacka. Det var kul.

Igår fick jag sticka iväg efter jobbet och köpa skor. Ett litet projekt var det allt. Först gick jag till ett ställe i Trastevere som jag kollat upp tidigare. De hade inte de jag skulle ha. Så jag gick vidare till en annan som jag visste skulle ligga i närheten. Frågade en gammal man efter vägen och han var väldigt hjälpsam. Han hade även en väldans söt liten hundvalp, så jag fick gosa-med-hundar-begäret stillat en liten stund. Väl där så provade jag säkert 5 par innan jag till slut fick ett par som både passade, och hade den där lilla säkerhetsgrejen på sidan. En liten liten söt man hjälpte mig, och han verkade gilla mig också eftersom jag fick lite rabatt på skorna. Alltid kul att handla skor. Eller inte.

Det spelar ingen som helst roll hur många gånger jag än varit här, och hur bra jag än känner till staden... Jag går ALLTID vilse på Marsfältet. Otroligt. Jag tänkte igår att jag följer floden en bit norrut, och viker sedan in och går norrut. Hur fel kan det bli liksom. Ganska fel, kan jag säga. Ett tag var jag på väg ut till floden igen. Jag var sjukt trött, blodsockret var nere i tårna, två stora blåsor under varje fot, ont som fan i knäna och svettades som...ja. Jag var inte alls på humör för att vara vilse. Till slut hamnade jag på ett välbekant ställe, Piazza Navona, och därifrån kunde jag ta mig hem i alla fall. På Ripettan fick jag stanna och handla ett Bounty, annars hade jag svimmat.

När jag kom tillbaka till institutet satte jag mig ner en stund vid datorn. Kollade mail och sånt, chattade lite med Hjärtat. Sen skulle jag gå och göra mat. Det gick inte jättebra, för jag hade väldigt svårt för att gå. Dels för blåsorna som så lägligt placerat sig framme på trampdynorna, men även för knäna. Jag hade så ont i dem att jag visste knappt var jag skulle ta vägen. Jesus och hans heliga moder. Jag stapplade runt här ett tag, fick i mig mat, sen gav jag upp. Tog tigerbalsam på knäna och la mig. Jag var rädd att det skulle göra lika ont nu imorse, och då hade jag nog inte ens kommit upp ur sängen. Men, det var bara lite ömt, och jag kunde gå. Jag tror att det är en kombination av att ha gått mycket och att ha legat på knä på sten och hårdpackad jord som ställt till det. Så, nu imorse tog jag på lite mer tigerbalsam, tejpade bomull vid blåsorna, och gav mig iväg. Till bussen. Det är så jag tänker ta mig fram nu. Buss. Jag har t.om. köpt ett busskort idag. Det har dock inte haft så stor effekt än, eftersom jag först fick springa runt hela Piazza Venezia och Piazza d'Ara Coeli för att köpa ett, sen tog jag en buss som jag visste åtminstone gick uppåt mot Piazzale Flaminio. Men, den svängde över floden, i helt motsatt riktning mot var jag skulle. Så jag hoppade vid nästa stopp, och började gå hem. Men, imorgon kanske? Då ska jag ta bussen hela vägen ner till S Omobono, sen ta bussen hela vägen hem. Eller nästan, den stannar precis nedanför parken, på Viale Washington.

Solen skiner och är väldigt varm här. Idag var vi nog uppe i 27-28 grader, och det ska fortsätta så här resten av veckan. På fredag skulle det krypa upp mot 30. Så, solkräm och hatt på, och en ständig ström av vatten ner i halsen.

A presto!

















Inga kommentarer: