lördag 22 maj 2010

Trött...men glad

Måndag-torsdag har jag varit ute i Uppåkra och grävt. Vi har börjat kl 8, vilket innebär att jag måste gå upp kl6 för att hinna med bussen som tar 35-40min ut dit. Inte riktigt van vid det om man säger så.

Morgonmänniska har jag alltid varit. Jag älskar morgnar. En ny dag, en helt oförstörd ny och härlig dag framför en! En som man kan fylla med så mycket.

I alla fall...

Uppåkra är väldigt kul. Det liknar inte någon utgrävning jag tidigare varit på. Jag har i princip bara gjort "grovgrävningar" där man gräver 1dm ner i marken och sen hackar igenom jorden för att se om man hittar något. I Uppåkra är det en aningens mer finlir; ligga med sin lilla grävslev och skrapa fram de olika lagren.

Och fynden som dyker upp då! Vi har hittat: massvis med ben från olika djur som ko, gris och get, keramik, glaspärlor, bronsfragment och en dräktnål...

Det är riktigt coolt att man kan se de olika kulturlagren så tydligt. Vi har mest grävt i ett brandlager i det här huset, som ska vara ett hövdingahus.

En del av det här med att gräva är att vattensålla. Man häller ut sin spann med "avskrapad" jord på ett nät och spolar vatten över så att jorden försvinner, och det intressanta framkommer. Flinta hittar man överallt och det är väl inte så upphetsande. Men ben tycker jag är häftigt, och det finns det massor av i Uppåkra. Det här vattensållet då... Jo, det blir lätt väldigt blött... och därmed väldigt dyngigt. I onsdags utsågs jag till den skitigaste personen på hela stället. Vet inte riktigt hur jag ska ta det där, men jag bryr mig inte. Jag skulle kunna ha dynga ända upp till näsan, och fortfarande varit lika lycklig!




Här ser ni schaktet som vi grävt bort för hand (i vanliga fall brukar man använda sig av stora grävmaskiner!) och som vi försöker kartlägga.


Här ser ni en bit av en sk snartemobägare som Jenny Ö hittade i vår hörna.
För övrigt så kan jag ju berätta att den här platsen har varit bebodd från ca 100 f.Kr
till ca år 1000. En väldigt lång period kan man ju tycka. Det är en väldigt intressant plats,
som jag redan sagt, och har t.o.m. varit större än det mer kända Birka utanför Stockholm.
Sedan 1996 har man hållt på med mer omfattande grävningar här, och man kommer sannerligen hålla på ett bra tag till. Om ni vill läsa mer om denna fantastiska plats så kolla in denna länken.

Inga kommentarer: