lördag 12 februari 2011

Fasces och camicie neri

Denna vecka har handlat väldigt mycket om fascismen i Italien. Ett väldigt intressant ämne får jag ju säga.

Så, det har ju varit en del snack om Benito Mussolini, om hans projekt runtom i staden som i stort sett innebar ren skövling av stadsbebyggelsen. Som Via dei Fori Imperiali (Via dell Impero) till exempel som säkerligen alla som någongång befunnit sig i Rom gått på. Han frilade massor med antika monument i staden, men på vägen revs det både bostadshus och andra historiska byggnader som inte ansågs vara lika viktiga.
Vi har kollat på fascistisk arkitektur och den strikta brutalitet den utstrålar. Fantastiskt! Och hur Mussolini i denna, försökte återuppliva det romerska imperiet med sig själv som kejsare... Är inte det storhetsvansinne blandat med en del hybris så säg!
Propaganda är ju till för att synas, men då undrar jag hur jag kan ha gått förbi en gigantisk obelisk med inskriften "MUSSOLINI DUX" på och inte reflekterat över den alls...
Då blir jag ju lite rädd för mig själv.

Inga kommentarer: