söndag 13 februari 2011

Popolo Viola

Idag har det varit demonstration här i Rom, på Piazza del Popolo som ligger ca 10min gångväg från Institutet.
Jag följde med Tess på en skrivboksletarrunda på stan tidigare idag och redan då började det samlas en del folk därnere.
Senare på eftermiddagen hörde man att där var ett himlans väsen.
Och jag håller helt och hållet med de här Popolo Viola som fått nog av den här Silvio Berlusconi. Han är patetisk den gamle mannen.
Men han har ju något positivt i sig och det är att han är en citatmaskin utan dess like. Jag har skrattat mig halvt fördärvad vid en del tillfällen åt hans idioti. Jag tänkte dela med mig lite och se vad ni tycker.

"Se det som en campinghelg"
Berlusconis råd till de tusentals italienare som blev hemlösa efter en jordbävning.

"Tjäna mer pengar!"
Berlusconis råd i italiensk tv till låginkomsttagare - som svar på frågan vad landets regering ska göra för att hjälpa arbetare som bara tjänar 1.500 euro i månaden.

"Italiens interneringsläger är som koncentrationsläger"
Berlusconi försvarar Italiens hårt kritiserade avtal med Libyen om att skicka flyktingar dit i stället för att låta dem gå i land i Italien.

"Jag är politikens Jesus Kristus. Jag är ett tålmodigt offer, jag står ut med allt och jag offrar mig själv för alla."
Mindre blygt uttalande om sin egen roll som politiker och landsfader.

"Av kärlek för Italien måste jag rädda det från vänstern."
Ännu ett klassiskt uttalande om politikergärningen.

"Vi skulle behöva lika många poliser som vackra flickor i Italien, och det tror jag aldrig att vi uppnår."
Berlusconi om problemen med att stoppa våldtäkter.

"Mussolini mördade aldrig någon. Mussolini skickade iväg människor på semesterinternering."
Tvivelaktigt uttalande om den beryktade fascistiske premiärministern.

"Kommunisterna kanske inte åt barn, men de kokade dem för att gödsla åkrarna." Berlusconi yttrar sig under ett valmöte om kineserna under Mao.

"Parma är synonymt med god matlagning. Finländare vet inte ens vad prosciutto är. Det här kan jag inte acceptera."
Berlusconi upprörd över förslaget att inrätta en EU-myndighet för matstandard i Finland i stället för i Parma.

"Jag är oförmögen att känna hat."
Berlusconi förlåter den man som kastade en souvenir i ansiktet på honom och orsakade en knäckt näsa och utslagna tänder.




(Citat hämtade här eftersom jag givetvis inte kom ihåg alla själv :) )

Inga kommentarer: