torsdag 26 mars 2009

Söndagen... La festa delle donne

Äntligen...

Äntligen är jag här!!!
Har i princip varit uppe sen kl. 16 igår... sov kanske 1, 1 1/2 timme i natt, och sen upp vid 3 och ta tåget till Köpenhamn...

Flygresan gick faktiskt bra, och det var nästan inte alls obehagligt. Lite luftgropar, men annars var det inte så jobbigt... Värre var det för killen som satt rätt över gången från mig... Han var kanske i min ålder, kanske nåt år yngre än mig. Han var livrädd och man såg vilken ångest han hade... Flygvärdinnorna pratade med honom hela tiden, och försökte lugna honom. Jag trodde att nallen han hade med sig skulle trösta honom... Jo, han hade faktiskt nalle!
När kaptenen sa att vi började gå ner, så började jag spana för att se om jag kunde se Rom... Vädret var ju klart så jag tänkte att det inte skulle vara några problem. Jo, jag såg Rom till slut... Peterskyrkans siluett och resten dimma... Avgaser, eller var det bara dis?

Lyckades ta mig in till Rom med tåget, och så långt gick ju allt bra... Sen råkade jag gå ut vid fel utgång. Kom först ut till några väldigt trevliga taxichaufförer som sa bella ragazza till mig (alltid trevligt), och sen höll jag på att bli överkörd av en vespa och ett par bilar, sen gick jag på världens smalaste trottoar i uppförsbacke med två resväskor. Kom ihåg att Rom är byggt på sju kullar! Att man sen stanken av urin slår mot en när man kämpar som ett djur för att ta sig upp för den jävla backen...
Ja, till slut lyckades jag komma till hotellet iaf, och fick mitt rum och allt... på femte våningen... och balkong... lite läbbigt, men ja...det funkar.
Slängde in väskorna, sen stack jag ut meddetsamma... Här ska det inte spillas nån tid inte! :)

Gick rundan jag bestämt sen innan... Santa Maria Maggiore, gatan ner mot en annan kyrka som har en bit av det heliga korset (en av 1 000 000). Hittade Neros akvedukt och en amfiteater.
Laterankyrkan... hade glömt hur stor den var...
Mecenas auditorium... Mecenas var rådgivare åt kejsar Augustus...därav ordet mecenat.

Sen är det faktiskt så, att man känner inte att man är i Rom förrän man ser Colosseum... så, jag gick dit. Tog turen om parken strax ovanför, där bland annat Trajanus termer (badhus) ligger, och Domus Aurea (Neros gyllene hus)... Termerna var bara lite väggar, och bågar, men stooooora...
Domus Aurea är ett ställe som jag haft på min lista över ställen jag måste besöka denna gången. Inte idag, men senare... om där är öppet det vill säga. Jag snokade runt lite och kollade in bakom gallerna, men det verkar vara fuktskadat (igen) så de har säkert inte öppet.
Hela kullen (i princip) var ockuperat av denna gigantiska villa, och när Nero dog (påtvingat självmord för att han var så hatad), så fyllde man igen hela alltet med sand och annat skräp som man hittade... Den konstgjorda sjön som hade ingått i villan, fylldes igen, och man byggde Colosseum där istället.
Colosseum ja... den är... ja jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den... stor... Och alldeles fantastisk. Och en riktig turistfälla. Hur mycket folk som helst runtom och i kö för att gå in. Jag ska oxå gå in dit, men ville inte idag... ska ta det en dag då det är lite mindre folk.
Bakom Colosseum ligger Ludus Magnus, och det var där gladiatorerna tränade och så...
Hittade något intressant bakom Colosseum som jag inte riktigt vet vad det är, men som jag måste kolla upp. Återkommer!
Efter detta så gick jag upp längs med Via dei Fori Imperiali och kollade in lite på Forum Romanum och på en del av Palatinen. Men imorgon kommer jag att ägna min dag bara åt det, så det får jag oxå återkomma om.
Kollade på Caesars forum, och kejsarforumen... ruiner, och om man inte kan sin antiken sedan innan så kan det vara svårt att veta vad allt det där andra är... Och inga skyltar som berättar det finns heller.
Något det finns mycket av just här, är killar utklädda till romerska soldater. De vill gärna vara med på kort oxå. De säger inget om att det kostar något, men efteråt vill de ha betalt. Vill man inte betala så blir de sura...
Jag började redan få lite ont i fötterna, och var varm som attans. Det är säkert 20 grader här idag och strålande sol.
Jag gick bakom kejsarforumen, och upp i det som under antiken hette Suburra. Det är det området man ser mycket av i Rome om ni sett den. Det var där alla horhus låg. Väldigt ruffiga kvarter. Om ni har sett Rome, så missta inte detta området med det där Vorenus bor, för det är inte alls samma. Det ligger på en annan kulle som heter Aventinen.
I alla fall, detta området är himla mysigt nuförtiden. Små smala trånga gator. Jag, nördig som jag är, hade letat upp var den gamla huvudgatan Argiletum gick, så jag gick den smala och slingriga vägen ända upp till Piazza Suburra. Därifrån gick jag hem igen...
Nu sitter jag här på hotellet, i "matsalen" eller vad man nu ska kalla det. Min datakabel passade inte i uttaget på mitt rum, så jag måste gå och handla en sån.
Nu ska jag gå upp och duscha, sen ska jag ut i Rom igen!
Någon god middag ikväll med kanske...hmmm, pasta eller pizza?

A domani!

Inga kommentarer: