torsdag 26 mars 2009

Vaffanculo!!

Vaffanculo Cazzo!!!

Igår var jag inne på Colosseum. Verkligen en turistfälla, en sån som jag vill hålla mig undan, men jag har ju aldrig varit där inne så...
Och det var MAGNIFICO!!! Som ni säkert redan vet är Colosseum väldigt stort. Man kan tro att den heter som den gör av den anledningen, men det är fel. Den heter egentligen Flaviska amfiteatern, efter kejsar Vespasianus som var den första kejsaren ur den flaviska ätten. Namnet Colosseum har den fått efter den kolossal staty av Nero som stod framför i riktning mot Forum.
Nero var kejsare före honom, och efter den stora branden år 64 evt som ödelade stora delar av centrala Rom, byggde han sitt palats över hela Palatinen, en del av Forum, platsen för Colosseum och upp över Opio. Det sägs att Nero själv startade elden för att bygga sitt hus. Sen skyllde han på de kristna, att det var de som startat elden. Och sen doppade han dem i tjära och använde dem som levande facklor.
I alla fall, Nero var en väldigt hatade kejsare, och till slut tvingades han till att begå självmord. När Vespasianus sen tog över, så tömde han den konstgjorda sjön som låg mitt i Neros enorma palats och fyllde igen den, och byggde amfiteatern.
Detta var 79 evt, och Det var hans son Titus som år 80 fick äran att inviga bygget.
Som ni säkert redan vet så var det här man såg gladiatorer, strider mot vilda djur, och en skådespel. Man plockade hem vilda djur från Afrika, som lejon, elefanter, leoparder och annat. Under invigningen som varade i 100 dagar (har jag för mig) dödades 11 000 vilda djur här...
Den har en omkrets på 524 meter och är nära 50 m hög. Och det fick plats runt 55 000 åskådare!!! Det ni! Det som verkligen bevisar romarnas förmåga inom teknologi, planering och byggnadskonst, är att det tog max 10 min att tömma hela arenan... När man ska ut från Malmö stadion tar det kanske oxå 10 min, ibland längra, och där är väl i snitt 10 000 varje match... eller jag vet inte vad snittet är, men nåt sånt.
Ni får kolla på fotona och se om ni kan få någon idè om hur stort det verkligen är...

Jag var även ute på Via Appia Antica igår... Via Appia byggdes år 312 fvt, och gick från Rom ner till Capua, och sen byggde man till den så att den gick ända ner till Brinidisi i södra Italien.
Det ligger en del gravmonument och katakomber längs med vägen. Under antiken fick man inte begrava de döda innanför stadsmurarna, så man gjorde det här ute. Förra gången jag var här var jag nere i katakomberna, men inte nu. Det är väldigt intressant och ganska läskigt... Man är ju nere i underjorden och det luktar konstigt, är trångt och det är lätt att gå vilse...
Jag höll mig uppe på vägen. Det är en speciell känsla att gå på samma väg som Caesar, Pompejus och andra stora män. Det känns jäkligt coolt! Och att se de stora basaltstenar med vagnspår som är över 2000 år gamla... WOW!
Hela området runtom är väldigt mysigt, och det ligger en del lyxvillor med höga murar runtomkring. Bl.a. bor en höjdare inom Lazio precis i början av vägen...jaja... :)
Efter Appia hoppade jag av vid Caracallas termer. Det var oxå en av de sakerna som jag ville besöka denna gång.
Termer var ju badhusen i det antika Rom. Här kom man hit för att bada givetvis, och det fanns gym och sånt oxå. Det fanns 3 olika avdelningar; frigidarium - kallbad, tepidarium - ljummet bad, och caldarium - varmt bad... Det var mycket en social grej det här, och ibland kunde man tillbringa hela dagar i badhusen.
Om Colosseum är stort och känns väldigt stort, så känns detta ännu större... jag kände mig som en loppa på en elefant ungefär. Helt otroligt stort... Givetvis finns den inte kvar i sin helhet, utan har ju raserats och så där, men man kan få en bild av hur stort det egentligen var. Det som finns kvar är egentligen bara ett myggpink i havet av hur det såg ut från början.
Sen gick jag igen... mycket gående denna veckan. Snitt på 35 000 steg tror jag... Jag började så smått att gå hemåt för att ta det lugnt en stund innan jag skulle iväg på matchen.

Matchen ja... Jag hade ju köpt biljett via telefon och skulle hämta ut biljetten vid stadion. Mmm, så långt allt väl. Men inte så mycket sen. Italienare verkar leva i sin egen lilla värld, och tro att de fortfarande är i världens centrum. De flesta kan inte ett ord engelska, och när de inte kan, och inte orkar, så vill de heller inte hjälpa dig. Som tur är så kan man lite italienska, och efter att ha sprungit runt stadion över en timme för att hitta den där jävla biljettluckan, så fick jag till slut tag i min biljett. Men jag var jävligt irriterad! Hur kan inte kunna engelska?? Är det någon som har något bra svar på det så vill jag gärna höra! Engelska är ju för fasiken ett världsspråk, och om det är något språk man ska kunna förutom sitt eget så är det väl det???
I alla fall, jag kom in på stadion till slut och det var fantastiskt! Så jäkla stort... Kom på att jag detta är den andra stora arenan jag besökt idag... Och jag vet inte hur mycket folk här var, men folket här är nog precis lika skogstokiga som de som satt på Colosseum var. :)
Matchen var rolig att se. När Roma gjorde mål så ställde jag mig givetvis upp och jublade litegrann, men killarna som runt mig blev helt tokiga och höll på att riva stället... jag satte mig ner igen och försökte göra mig så liten som möjligt... hahaha...
Sen har jag aldrig hört så många "CAZZO" och "VAFFANCULO" på en och samma gång som igår... väldigt mycket gestikulerande med armarna och händerna.
Men de verkar gilla dansken Riise mycket... och han var faktiskt jävligt bra igår. Totti inte så mycket. De Rossi tror jag inte var med för nån skada eller så...

Tänkte sen att jag skulle ta en taxi hem, för det var så kallt... Varmt på dagarna och svinkallt på kvällarna... välkommen till den italienska våren. Taxibilar ser man precis överallt, men inte fan var där nån när jag ville ha en. Så jag gick bort till spårvagnen jag åkt hit med och ställde mig och vänta. Det kom fram en medelålders man till mig och började prata, och jag förstod ju en del vad han sa, men inte allt. Han frågade om jag hade många killkompisar, och sa till mig att hänga med... jag sa "no,no,no"... det kändes liksom inte särskilt bra om ni förstår... han hade som tur var inga problem med det, utan han gick igen... Puh...
Hoppade av vid Piazza del Popolo, och skulle ta en taxi härifrån... Frågade en taxi vad han tog för att köra till mitt hotell... 15 euro... Nej du, glöm det... 50 m längre ner på gatan kostade det bara 10 euro... den tog jag! :)

Ännu en bra dag i Rom! Det känns som att jag varit här längre än jag varit. Men det kan ju bero på allt jag gjort och allt jag sett. Nu har jag hela torsdagen och en stor del av fredagen kvar här i min älskade stad. En stad som är fylld av kontraster, underbara människor, idioter, avgaser, mimosa, mat, kaffe, och armanikostymer... Vet inte om jag hade klarat av att bo här inne i stan, men fan va jag älskar Rom! Jag känner mig hemma här. Kan tänka mig att bo i en av de där villorna utmed Via Appia... det kunde varit nåt eller hur??

A presto...

Inga kommentarer: