måndag 26 oktober 2009

Så då var man där igen...

..i Rom.
Kl är 22.30, och jag borde va trött. Men antingen är det smärtan i fötter och ben som håller mig vaken, eller så är jag övertrött.

Tredje gången för i år och det är alltid lika kul! Fast denna gången har jag även sällskap med mig. Eller, det var inte de som hängde med mig, utan jag som hängde med dem. Min bror och hans familj.
Det är roligt att ha någon med sig här faktiskt, även om allt tar lite längre tid. De gånger jag varit här själv har jag sett vääääldigt mycket på bara en dag. Men vi är 6st, och det finns lika många, om inte fler, viljor i den konstellationen.

Vi har gått väldigt mycket, som man aldrig lyckas undvika här, och det känns som vanligt i fötterna och i benen. Men man får ju tänka vilken bra träning det trots allt är! Vi snittar väl 20 000 steg varje dag.

I lördags när vi kom hit, så gick vi bara runt och kollade lite. Gick förbi Colosseum och lite sånt... Sen åt vi, och det blev en tidig kväll.
Igår, söndag, var vi på Porta Portese, en härligt stökig och italiensk marknad.
Vi gick vidare genom det underbara och mysiga Trastevere... Tror jag skrev om detta i somras när jag var där.
Vi gick sedan ända upp till Vatikanen, och fick en smärre chock när vi insåg att den löjligt långa kön var för att komma in i kyrkan! Vi gick därifrån och bestämde att vi skulle dit idag, måndag, istället.

Så vi var där idag! Tog metron dit, och trots den enorma trängsel det innebär, så var det värt det. Alla var vi en aningens ömma i fötterna.
Kön till museet var lång som vanligt, men det gick snabbt och smärtfritt att komma in. Väl inne trängdes vi med feta amerikanare, paparazzijapaner och andra idioter. Det tog liksom bort lite av känslan från det hela. Jag har ibland svårt för folksamlingar och trängsel, och idag kändes som ett sådant tillfälle. Men, jag försöker att koppla bort det och bara finnas i en egen liten bubbla. Det är rätt äckligt oxå när folk inte har vett att duscha och använda deo innan de ska ge sig ut bland folk.
Det som jag gillade bäst med museerna var Sixtinska kapellet. Jag har varit där en gång innan, för 11 år sen. Det var lika imponerande som vanligt. Litet och trångt dock, så vi tittade ett par minuter, och gick sen ut igen.
Vi gick in i Peterskyrkan oxå, och jag har alltid varit väldigt imponerad av den och det har alltid varit en WOWkänsla när man sett den. Idag... tsssss... Jag brukar alltid känna nåt visst när jag kommer in i en kyrka, och man kan ju tro att det ska komma automatiskt när man ändå är här, i Guds egen stat, i hans hus där hans "ställföreträdare" har hållt låda i snart 2000 år... Men nej, inte... Kanske för att det mest av allt bara är en turistattraktion, och att det heliga försvinner där nånstans, och hamnar i skymundan... Jag vet inte.

Har varit på Piazza Navona, Ara Pacis, Pantheon och Fontana di Trevi oxå idag...och nu är jag så trött så jag tror att jag ska krypa ner ordentligt i min hårda hotellsäng och drömma om min egna mjuka därhemma!

Buona Notte a tutti!

Inga kommentarer: