söndag 5 juli 2009

1 luglio

Vaknade mitt i natten, vid 2tiden, av att jag fick ett sms... Från Telenor, där det stod "Välkommen till Italien"... Det var så dags! :)

Klockan ringde 6.30 och jag gick upp... segt, men jag var ju tvungen. Fixade till mig, och slängde ner det sista i väskan och låste den... Mamma skulle säga till pappa att ringa och se att jag var uppe vid 7, men det gjorde han inte. Mamma ringde själv istället... Hon tyckte väl det var lugnast så :)
Lämnade min lilla skrubb som varit mitt hem i en vecka nu, och började trampa mot Termini... Klockan var 7 på morgonen och redan runt 30 grader! Puh! Men jag älskar värme så jag gnällde inte.
Som tur var handlade jag biljett till Leonardo Express redan igår, så jag slapp kaoset i biljettköerna...
Med tanke på att Leonardo är ett tåg som bara går mellan Termini och Fiumicino, och därmed med många passagerare med bagage, så är det jäkligt dumt kontruerat. Man kan ju tänka sig att de kan va som Öresundstågen, men låga insteg så det är lätt att komma av och på med sina väskor, barnvagnar och allt vad man nu kan tänka sig. Men nej! Detta är Italien. 2 jättehöga trappsteg upp, och samtidigt ska man försöka få med sig sina väskor... Inte alltid så lätt...

När man åker med kollektivtrafiken i Italien handlar man biljett i kiosker, och sen måste man stämpla dem i speciella maskiner för att de ska gälla. Jag visste ju detta, men där var en kille från USA på tåget som inte hade en aning och diskuterade med konduktören. Han ville att killen skulle gå och handla en ny biljett när han kom till Fiumicino. Killen undrade varför, eftersom han bara kunde ge biljetten till konduktören och så var problemet löst... Ja, varför inte egentligen? Han hade ju köpt biljetten, bara inte validerat den... När jag hade gått av såg jag konduktören springa efter killen, och de fortsatte diskussionen... Orka!

Det var bara 30min tills jag kunde checka in...skönt! Det är alltid roligare att gå i affärerna bakom säkerhetskontrollen än att trängas med alla idioter i avgångshallen.
Övervikten på väskan då... När jag åkte ner så vägde väskan 10-12kg... Nu vägde den 11kg, och då hade jag ändå 1,5kg parmesan... Hade kastat tandkräm, tandborste, en väska (som inte väger nåt egentligen, handduk, och lite annat smått... Bra balanserat eller hur?!
Killen bakom disken frågade mig inte ens om mitt handbagage... :)
Kom igenom säkerhetskontrollen efter att ha fått gå igenom bågarna 5 gånger!

Gick bort till terminalen där gaten var, men där var skittrista affärer och en enda restaurang som inte såg så trevlig ut... Gick in i den andra (den stora) istället... Åt frukost bestående av en yoghurt (frutti di bosco=skogsbär), cappuccino och en tveksam macka med skinka och ost... Och så handlade jag vatten! Jag vet inte exakt hur mycket vatten jag druckit denna veckan, men det har varit myyyyycket! Törstig hela tiden ju...
Handlade en limoncello i Good Buy Roma-affären, och gick sen och satte mig vid gaten... Där hittade jag lilla Chamilla, en av ungarna som höll låda på planet ner... Hon tittade på mig lite blygt och lekte vidare med sin syster...
Jag satte mig och läste min Alberto Angela-bok...

Förra gången jag skulle åka hem härifrån så fick man åka de här små bussarna ut till planet... och det tycker jag är lite mysigt. Nu gick jag ner längs korridoren, och hamnade inne i planet... trist... Jag ville ju känna värmen en sista gång oxå :(

Planet skulle enligt min biljett gå 11.10, tiden blev ändrad till 11.30, och gick inte förrän kl12. Det var 6 plan på kö framför oss till startbanan, och säkert 10 plan bakom.
Till slut var jag i luften, och det var bara en aning obehagligt. Och jag kom hem säkert.

Inga kommentarer: