söndag 5 juli 2009

30 giugno

Sista dagen! Museo Nazionale, skor, parmesan...

Museo Nazionale Romano, där Diocletianus termer ingår, var en grej jag ville besöka denna gången. Men, det var en total besvikelse! Visst, marmorbyster är intressant.
Verklighetstrogna och smådetaljer som utmärker just den personen (efter hellenismen), reliefer, sarkofager och freskmålningar... Statyer med kroppar så man smälter...
Men, inget WOW eller Aaaaah! Hade en liten tävling med mig själv om jag, utan att kolla på skylten bredvid, kunde komma på vem personen var. Nördigt, ja....
Klarade en hel del, men inte de senantika.
De hade en hel avdelning i källaren med bara mynt och annat; betalningsmedel från etruskisk tid, och början av republiken fram tills nu.
En mumifierad 8årig flicka
En hel del hushålls- och skönhetsattiraljer
Boxaren och Diskuskastaren
Otroligt varmt ute, så det var ganska skönt därinne i alla fall.
Gick sedan till termerna. Var ganska upphetsad över detta. Diocletianus termer (298-305) var det antika Roms största badhus; mycket större än Caracallas, och det är
skitstort.
Först kommer man in på en förgård, och där står det en massa marmorstoder med inskrifter, bitar av kolonner och kapitäl, och en del statyer... och en och annan
katt. Men så är det i alla antika lämningar i stan; katter överallt. Rätt mysigt var här i alla fall, med små bersåer täckta av växter som gav lite skugga.
Gick in i museet, och hamnade först i shopen där de säljer allt möjligt; från böcker om Caesar till I LOVE ROMEtröjor...
Kom in i museet, och gick runt och tittade lite. Det var massor med amforor, urnor, statyer, redskap, vapen, sarkofager, smycken och annat... Men inget badhus...
Innergården var lite cool, och väldigt stor. Statyer och reliefer stod ut med sidorna, och ute i själva peristylen så stod det bl.a. 2 oxhuvuden och 4 hästhuvuden...
i marmor då :). De var lite fina... Försökte hitta nån ingång till badhuset, men den enda jag hittade var stängd pga restauration. Kom tillbaka där jag började, och
undrade "Va Fan"... Såg ett par lite tidigare som kom ut från en annan byggnad så jag gick dit. Men där var staket i vägen. Nånstans måste de ju ha kommit in. Hittade
ett ställe man kunde gå på, och gick in. Nu var jag i badhuset!!! En stor sal. En liten tempelliknande byggnad stod på ena sidan, och sarkofager och kopior av någon
gravkammare från nånstans på den andra. That´s it! Ett stort skynke för ett valv visade att där inne pågick det oxå restaurationer... Så besviken jag var! Om detta nu
var det allra största badhuset som Rom nånsin sett, skulle då inte fler ställen varit öppna?? Nej, jag blev sur och gick därifrån.

Gick bort mot Termini, och gick in och handlade tågbiljett till hemresan imorgon.
Där finns en jättestor bokaffär inne på Termini, och jag kom att tänka på den där boken av Alberto Angela "Una giornata nell antica Roma"... gick och frågade om de hade den... och det hade dem! Den var på italienska, och jag tänkte att ja, jag kan väl försöka. Det kommer ta mig ett halvår att läsa den, men... Gick och frågade om de hade den på engelska och det hade dem. Så den fick det bli!

Gick vidare för att hitta skor... Det finns jättemånga skoaffärer i detta området, med massor med billiga skor. Hittade givetvis en hel del, men inget superintressant. Jag var ju på jakt efter ett par såna där flipflops med skaft... Där fanns ett par jag sett innan i veckan, men de var pastellgula eller pastellila... gillade inte! Hittade ett par andra utanför Santa Maria Maggiore, men först så var de rosa, och sen var det inte i min storlek. Såg även bruna och svarta på Via Nazionale, men de var för dyra för min plånbok :(... Så det blev inga!

Istället blev det 1,5 kg parmesan. Mmmmm...

Gick hem och packade mina väskor... Min resväska var full, vilket den givetvis inte var när jag åkte, och jag började oroa mig för övervikt... Försökte känna hur tung den var, men det är svårt. Tyckte den vägde lite mer än när jag åkte, men hade ingen aning om hur mycket. Jaja, den får väga hur mkt den vill - hem ska den i alla fall!

Slappade lite, och gav mig sen ut för att njuta ordentligt av min sista natt i mitt älskade Rom.
På Via del Corso satt en man och sålde smycken som han gjort själv med ståltråd, stenar, mynt, trådar och annat. Verkligen fantastiska! Var jättehungrig och frågade om han satt kvar där en stund till. Det skulle han, så jag tänkte att jag skulle gå tillbaka till honom lite senare. Men när jag kom tillbaka hade han försvunnit... :(

Hamnade på en restaurang mellan Piazza Pietra och Pantheon (igen) och åt middag där. Började med gnocchi (av potatis) med tomatsås, sen lamm med potatis och sallad, och avslutade med en caffé lungo...
Det åskade ikväll igen, men kom bara ett par droppar. När jag satte mig på restaurangen (givetvis ute) så fick jag ett paraply för att skydda mig från regnet, som nog alla trodde skulle komma. Det funkade bra. Lite mysigt att sitta därunder. Men regnet kom aldrig...
På bordet bredvid mig satt två svenska par. Hörde de snacka om hur långt de gått idag och vad de hade sett och vad de skulle se imorgon. Imorgon tänkte jag...då är jag hemma...

Gick runt en liten sväng och tänkte på, trots värmen, skiten och stöket, hur mycket jag kommer att sakna Rom... När/om jag flyttar till Italien, tror jag inte att jag kommer att orka bo inne i stan, född på landet som man är. Utanför någonstans, med en liten trädgård där jag kan odla tomater, oliver, citroner och örter, och där det bara tar 30min med tåg in till stan... Där kommer jag bo!
Men gud, jag saknar redan Rom...

Innan jag skulle åka hem (drog lite på det), så satte jag mig mitt på Piazza Venezia, ungefär mittemot Mussolinis balkong i Palazzo Venezia, och tittade på LA Macchina. I kvällsljus är den vacker, annars, bara stor och vräkig. Satt där och tittade lite på folk. Ett gäng japaner gick förbi och tjattrade. En amerikansk familj satte sig bredvid mig, och jag började prata med dem. Tipsade dem om lite ställen de måste se när de är här...
Jag var inte färdig med Rom, men tänkte att det är nog dags att åka hem och sova. Taxichauffören kunde inte engelska, så det fick bli italienska. Och han förstod allt jag sa! Kan nog lite mer italienska än jag trodde!

Buona notte!

Inga kommentarer: