tisdag 30 juni 2009

29 giugno

När jag kom ner till Fori Imperiali på kvällen, så satte jag mig en stund vid Julius Caesars staty för att vila mina stackars fötter. Fick höra (när jag tjuvlyssnade
på en guide) lite trivia om ordet "testimony" på engelska. Romerska soldater lovade, när de blev soldater, att försvara och tjäna Rom, senaten och folket. Om
de någongång skulle bryta det löftet, så skar man av dem deras testiklar... Där av ordet testimony.
Och nar jag satt dar, sa sket en fagel pa min fot!!!!
När jag stod och väntade på Roberto, så frågade en kille mig (på engelska) om jag kunde ta foto på honom och Colosseum. Sure, sa jag, och då frågade han mig
på svenska om jag var svensk. Undrar om han hörde det på min engelska...fattar nada! Iaf, Pierre hette han, var från Stockholm, och skulle bara va i Rom i en
dag, sen åka vidare till Perugia och plugga. Så jag höll en liten snabblektion i Antik historia för honom:).

Roberto hade inte vespan igår. Han var jättesen, och när han kom såg han helt ledsen ut. Hans faster, som har cancer, var tydligen väldigt sjuk och låg på
sjukhus. Han skulle ju åka till Firenze ändå, men nu skulle han åka tidigt idag (måndag). Hon har cancer i magen.
Vi åkte till Gianicolo och jag försökte ta foto på den otroligt vackra utsikten. Det gick inte så bra. Night scene inställningen på min kamera har så sent
klick, så när den väl är färdig med att ta fotot, så har man rört handen och bilden blivit suddig. Även om man sätter ner kameran, och stödjer den liksom,
så blir det inte bra.
Vi gick först till framsidan, sen vid sidan om, där man har utsikt över Castel SantAngelo. Och precis när vi kom började fyrverkerier. Och det höll på i 20
minuter, och var sååååå fint. Hittade en Fireworksfunktion i min kamera, och det blev ganska bra. Lite coolt.
Vi gick sen till baksidan där man har utsikt över San Pietro.
Sen åkte vi ner till Trastevere för att äta. Det blev Pizza Napoletana, pizza gjord på recept från Napoli, pizzans hemstad. Behöver jag säga att det verkligen
var skitgott? Kanske inte, men det var det! Min blev en med tomat, mozzarella, oliver, kronärtsskocka, basilika och skinka.
Sen åkte vi till Circus Maximus, satt och pratade och drack vin och champagne i vanlig ordning... :)

Idag ska jag försöka att inte gå så mycket. Jag har fått lite skoskav av mina nya jättefina och sköna AS Roma flipflops, och "pektån" är lite svullen.
Men, va fan, jag kan vila fötterna när jag kommer hem eller hur?! :)
Jag tänkte egentligen gå till Museo Nazionale och Diocletianus termer, men kom på att där är stängt. Får väl ta det imorgon istället då!
Ska bli skönt att tillbringa lite tid inomhus med luftkonditionering.

Gick upp på Via Piave där jag bodde på hotell Gambrinus för 11 år sen. Och det verkar numera vara värsta lyxhotellet. Yrade in i ett par bakgator, och visste inte
riktigt var jag var någonstans när jag sprang på Piazza Sallustio och såg resterna av de antika villorna som låg här. Yrade ut på XX Settembre och gick bort till
Santa Maria della Vittoria där Santa Teresa i extas finns. En av prasterna blev skitsur pa alla turister som tog foton, och kastade ut oss...
Tänkte sen att jag skulle bege mig till Via Veneto och kolla hur där ser ut. Det var ju här det riktiga "La Dolce Vita" utspelade sig under 60-talet. Kändisar som
Marcello Mastroianni, Sophia Loren, Anita Ekberg, mfl hängde här. Ja, det var väl fint där...
Hamnade sen på Spanska Trappan, och käkade på McDonalds :). Och gick på toa :).

Gick längs med Via del Corso upp till Piazza del Popolo och tänkte gå in i kyrkorna, men de var stängda. Så, jag vände igen och gick neråt.
Kom på efter ett tag att Augustus mausoleum borde ligga här nånstans, och tog upp min karta och det var bara ett par kvarter bort. Så jag gick dit. Men varken det eller
Ara Pacis är egentligen något att se.

Gick sen till Campo dei Fiori, men där var ingen marknad idag. Synd... men jag köpte en gelato istället :).
Hamnade sen vid Aracoeli och Campidoglio. Gick in på Archeoart, och killen bakom disken blev imponerad av att jag lärde mig italienska själv.
Gick upp på Capitolium sen, och satte mig i skuggan där... Fy fasiken va varmt det varit idag.

Gick väldigt sakta hem... Meningen var ju att jag inte skulle gå så mycket idag... det sket sig.

Jag känner mig faktiskt, tro det eller ej, lite ensam idag.

Det har varit otroligt varmt idag, och för en stund sen när jag pratade med mamma, så kom det stoooora svarta moln. En stund senare brakade ett åskväder loss. Och sen
ösregnade det i ett par minuter, sen var det över. Men det åskade fortfarande. Tror det slog någonstans i närheten, för det var en jävla smäll precis efter en blixt.

Ovädret slutade och jag gick ut vid 18.30 tiden och började gå nerför Via Nazionale. Gick och tittade lite i skyltfönster; vill ha ett par såna där flipflops med skaft!
Lite längre ner ser jag en blond kille som står med en liten liten liten kattunge, som ser ut som Vännen. Jag stannade och började prata med honom, på engelska, och
frågade var han kom ifrån. Han var finne, och vi kunde prata svenska med varandra. Han och hans fru hade varit i Napoli och de hade köpt katten av en man på gatan.
Han hade en hel låda full, och de kände att de ville rädda en. Nu var de tvungna att hitta en veterinär och få ett intyg på att den hade fått alla sprutor den
behövde, och sen måste katten ha en flygbiljett oxå :). Den var så söt den här lilla katten, inte mer än 8v gammal. Jag höll den en liten stund, och den nussade
in sig vid halsen, precis som min "lille" Larsson brukar göra. Ah, så söt den var! Jag sa till killen att han fick ursäkta, men jag kunde inte gå därifrån. Hade
nästan tårar i ögonen när jag väl gick. Tänkte på hur människor, som gubben i Napoli, använder djur... I Rom finns det många hemlösa. Och många av dem har hundar. Inget
fel med det, men när de använder hundarna när de tigger pengar av folk...det gillar jag inte. Jag tror jag har gett pengar till varenda en som suttit längs min väg
med sina hundar... Jag har ibland gått förbi, men sen gått tillbaka. Jag är kanske lite blödig, men jag fixar inte det. Några har sin katt med sig oxå, och
några har sina barn.

Jag kom ner till Piazza Venezia och gick bort mot Pantheon. Var hungrig som fan, och tänkte att jag måste hitta nåt schysst ställe som inte tar hur mkt som helst för
lite mat. Pantheon är jag kanske inte rätt ställe att gå till då, men på bakgatorna kan man hitta en del schyssta ställen. Hittade ett litet hål i väggen, med
en väldigt rolig och trevlig kypare, och satte mig ner utanför. Sen började det regna...Jag flyttade in. Det var ganska mysigt därinne, men lite klaustrofobiskt litet.
Beställde Saltimbocca! Mmmmmmm va gott! Saltimbocca betyder "hoppar i munnen" och det gör det. Timjan och någon annan krydda.

Jag gick vidare, och på Piazza Pietra, där Hadrianus tempel ligger och numera är ena ytterväggen till La Borsa, började en italienare prata med mig. Han frågade om
jag läste på universitetet La Sapienza... Sen började vi prata, och vi gick en liten sväng. Han pratade hela tiden, och det var inte så svårt att förstå honom för han
pratade inte den här slängiga romanescon som vissa gör. Han var väldigt snäll och trevlig, och kunde väldigt mycket och en massa. Historia, Rom, Sverige oxå... Men
det var något fel på honom... tror han hade damp.
Jag fick nysattacker, tror någon allergi, och gick och nös hela tiden. Trevligt!
När jag fick nog tog jag en taxi från Piazza Venezia till hotellet. Frågade chauffören vad det stod i fotbollen, och sen konstaterade vi bägge två att det skulle varit
Sverige Italien i final! :)

Inga kommentarer: