söndag 28 juni 2009

26 giugno

Skulle sova länge idag, men vaknade 7:30 tiden... Sen fick jag sms av Ellen om att Michael Jackson hade dött. Slog på tvn för att se om de sa nåt, men nej.
En stund senare började de spela hans videos på MTV. Thriller, Liberian girl och Heal the world... Bara dessa tre om och om och om och om igen...
Nu ikväll visar de lite mer, även Jackson 5! Hihihi så söt lille Michael är där! Då var han ju fortfarande neger oxå :)
Kan ju inte påstå att jag direkt varit nån fan, och har inte ens en skiva med honom, men jag känner mig lite ledsen för att han är borta. King of Pop känns som en
underdrift. En så stor artist som honom... synd.

Har hittat ett internetcafè här i närheten... med sega datorer... kunde knappt gå in på Fejan och kolla bara. Abstinens ;)

Jag tänkte idag börja med att titta på Mosesfontänen... Den är skitvräkig, och en stor, överstor Moses tornar upp sig i mitten. När jag kom dit så
höll de på att restaurera den, så det hängde bara ett stort skynke framför. I och för sig med en bild av fontänen, men kom igen!

Trajanus marknader har jag varit på idag. Världens första köpcentrum! Skitcoolt!

Efter jag varit där gick jag bort mot Capitolium, förbi monumentet till Vittorio Emmanuelle... Massor med turister där. Japaner mest av allt givetvis. :)
Målet med denna promenaden var att jag skulle hitta Rupa Tarpea, Tarpeiska klippan. Under antiken kastade man ut folk här om de gjort något dumt, och de
dog givetvis när de landade på de vassa stenblocken nedanför. Och jag hittade den, men de höll på att restaurera den större delen så jag fick bara med en liten bit,
sidan,
på foto.
När jag ändå var "in the neighbourhood" så tänkte jag kolla in Forum Olitorium - Roms gamla grönsakstorg, Velabrum - där man sålde alla möjliga olika
livsmedel, och där Caesar bröt axeln på sin triumfvagn år 45 fvt :).
Försökte även kolla in vid Palatinen, och se om jag kunde komma underfund med var Lupercal, där Romulus och Remus växte upp, ligger, men det var svårt. Man
får ju inte gå in där heller :(.

Hamnade vid Tibern och tog jag massor med foton på Ponte Rotto... Så fin den är. När jag ändå var här, så passade jag på att kolla in Cloaca Maximas utlopp.
Ville gå ner där och kolla, men givetvis... avstängt! För fan! Vaffanculo! En vacker dag ska jag ha unlimited access till allt i Rom! Hahaha!
Träffade en äldre man, jude från Milano (håller på Milan)som frågade mig var synagogan låg. Sen blev jag inte av med honom!
Han gick och höll mig i armen hela tiden, och kollade in min rumpa varje gång jag råkade vända mig om. Han tvingade mig dessutom att prata italienska hela
tiden. Sen ville han bjuda ut mig på middag
ikväll, men jag sa att jag inte kunde, att jag hade pojkvän, Hahaha! Blev av med honom igen vid Piazza d'aracoeli.

Gick förbi en gelateria och kunde inte motstå... Nutella och favoriten Limone! Mmmmm... Spillde dessutom nutella på mitt vita linne...

Gick in på AS Roma affären på Piazza Colonna och hittade ett par såååååå sköna och mjuka flip flops... Mina börjar bli lite slitna nu, och mina fötter
klagar... Så jag köpte dem och gjorde fötterna glada.

Gick förbi Fontana di Trevi, men kastade inga mynt idag. Måste göra det innan jag åker hem, för annars kanske jag inte kommer hit igen ;).

Jag satte mig i solen på Piazza Repubblica och bara tog det lugnt. Då var det en kille som stannade och bara pekade på mig. Sen frågade han om jag var engelsk.
Så där har jag ett alternativ till till var jag kommer ifrån. Han frågade nåt på italienska och jag tror att det var nåt i stil med "vill du ta en fika?"...
Nej tack, det ville jag inte.
Folk frågar mig om vägen hela tiden. Då blir jag lite stolt över mig själv när jag kan visa dem vägen, som en äkta romare, hahaha!

Nu är det duschen som gäller! Väck med allt Romdamm, och avgaslukt och annat som kan lukta. Sen ska jag ut och träffa Roberto och tvinga han till att köra mig
till Trastevere så vi kan äta där.

Inga kommentarer: