måndag 29 juni 2009

28 giugno

Igår, innan jag skulle träffa Roberto, åt jag på en bakgata till Via Nazionale. Det blev Mozzarella Buffala & Prosciutto till att börja med, sen
Spagetti Carbonara och till slut en caffé lungo. Gott som attans allting, och det kostade mig 25,50 euro. Men så är det, äter man vid de stora turiststråken
inne i stan, så är detta vad man får betala. Annat är det i Trastevere, där man får tre rätter för ca 15 euro.
Sen gick jag, som vanligt, bort till Metro Colosseo för att träffa Roberto. Det var någon Pubcrawl igår, och där var skitmånga ungdomar där som väntade på att
bli slussade till de olika barerna.
Jag och Roberto skulle först sätta oss på trappan till Aracoeli, men efter att ha cirkulerat runt en 15 min så gav han upp, och vi körde till Circus Maximus.
Där fick Roberto en utskällning för att han tog en tjejs parkering. Hon hade gjort en U-sväng för att köra tillbaka och ta platsen, men när vi stannade där så var
hon inte ens i närheten... stupido!
Vi gick aldrig ner och satte oss där, utan körde upp till Clivo di Rocco Savello istället. Och den var ledig! Det är så vackert där!
Det pågick någon konsert inne i Parco degli Aranci, och en kille som kom och snackade med oss hade blivit ditbjuden av en tjej, och när han kom dit så skulle han
få betala 14 euro. Han var lite sur över detta :).

Porta Portese idag! En från början loppmarknad, men som numera till största delen bara är en vanlig marknad. Med i princip allt som man kan hitta i stånd överallt
i Rom fast billigare. Men fortfarande en del loppisgrejer, och massor med grejer som är skitbilligt. Och det som är mest värt att komma hit för att atmosfären
givetvis. Säljarna står och skriker överallt "Solo un euro, Solo solo!" "PREGO PREGO PREGO!"...
När jag gick därifrån och upp på Pont Subliccio, så hittade jag av en händelse Emporium, gamla lagerlokaler från 200talet fvt. Jag trodde de låg längre söderut, men tydligen inte. Det ligger inte långt ifrån Testaccio, som fått sitt namn av alla amforaskärvor som kastades där... amforor från dessa lagerlokaler!
Pratade med ett par svenska oxå... Sa till dem att det var skönt att höra lite svenska röster i allt liv här. :)

Nu var det Trasteveres dags. Trastevereborna ser sig själv som de enda riktiga romarna, och sin stadsdel som den enda äkta i hela Rom. Och om jag ska vara helt
ärlig, så tror jag att det stämmer. Rom i all ära, med sina fontäner, kyrkor och antika lämningar, men Trastevere... suck. Det är smala och slingrande små gator, ännu
mindre "vicolos", sneda husväggar, blommor på balkonger, blommor som växer rätt ut ur väggen... Mina vänner, detta är verkligen ett av de absolut vackraste ställena
i världen! Är ni i Rom någongång, så är det hit ni ska gå!

Gick över floden igen. Orkade inte gå upp till Gianicolo. Ska se om jag får Roberto att köra upp där ikväll. Vatikanen kändes inte så angeläget det heller.
Jag gick istället bort mot Area Sacra. Hittade en AS Romastore till, och gick in där och shoppade lite.
Jag gick förbi Area Sacra, med alla dess hemlösa katter, och kom att tänka på att Agrippa, han som byggde Pantheon, faktiskt hade ett badhus här någonstans.
Och som av en händelse, VOILA!, så gick jag förbi en bit av det. Haha, en av sakerna som är intressant med Rom; Gå på en gata, varsomhelst, och du kan va säker på
att rätt som det är, så dyker det upp något gammalt.
Gick vidare mot Pantheon, och åt lasagne på ett litet ställe precis bredvid. Jag var väldigt hungrig, annars hade jag aldrig gått in där. Det är ju så för det mesta
att man får fryst mat på restauranger innan kl20 på kvällen. Och jag fick det bekräftat på detta stället oxå. Beställde en lasagne. Såg framemot att se vad de skulle ge mig för något, och mycket riktigt, fryst mat! Lite sur blev jag, men som sagt, jag var jävligt hungrig. Lasagnen var helt ok, smakade ungefär som Euroshoppers
om ni smakat den nångång. Ok, men inte ett dugg mer.
Jag gick inte in i Pantheon, men in i kolonnaden. Just bara för skuggan, och för att känna mig liten. :)

Gick vidare till Piazza Navona och bad en annan turist ta ett foto på mig vid den stora fontänen. Den är mycket fin, och det var här Tom Hanks räddar en av
kardinalerna i "Änglar och Demoner" om ni sett den, eller läst boken. :)
Gick vidare för att jag ville hitta Pasquino...och det gjorde jag. Massor med budskap och annat satt på statyn, och bredvid satt en galen gubbe och protesterade mot nåt jag inte riktigt förstod.

Gick runt om Piazza Navona och såg en del av ruinerna av Domitianus stadion som Piazzan är bygg på. Coolt, jag trodde bara det fann kvar under kyrkan där.

Gick lite till och hamnade vid Pantheon igen. Vidare till Via del Corso, över och bort till Fontana di Trevi. Där kastade jag, som man ska, tre mynt från höger
hand över vänster axel i vattnet. Sen bad jag en turist ta foto på mig och fontänen. :)

Gick vidare hemåt... Köpte en väääääldigt svalkande Slushie med citron... Aaaaaaahhhh! Här har varit jäkligt varmt hela dan, och jag svettas väldigt ymnigt... :)

Nu ska jag vila en lite stund, sen ska jag fixa till mig och sen ska jag träffa Roberto för sista gången denna gången. Han ska åka till sina föräldrar i Firenze
imorgon, så jag kan inte träffa honom de två sista dagarna... :(
Hoppas han minns att ta vespan idag! :)

Inga kommentarer: