söndag 28 juni 2009

25 giugno

Torsdag 25 juni, och dags för Pompeji!!! Jag tror inte ens jag behöver förklara för er vad Pompeji är…
Kort då…
Begravd i aska och lava år 79, glömd i massor av år, och utgrävd till största delen.
Och det är alldeles, alldeles underbart!
Det är en övermäktig känsla (iaf för en nörd som mig) att gå på Pompejis gator, se tavernorna och bagerierna, kolla in i husen, se alla vackra freskmålningar
och mosaiker… Rom är en sak, och är svårt att överträffa. Men… Det Rom man ser idag består av många olika tidsperioder, och det är svårt att föreställa sig hur
det såg ut innan Jesus, när man ser Tiberius gigantiska palats sträcka ut sig framför en.
I Pompeji är nästan allting från 100 talet före och 100 talet efter Jesus. Det finns nåt tempel och nån byggnad som är äldre än det andra, men ja…
Ostia, Roms gamla hamnstad, var ett alternativ på denna resan, men efter moget övervägande valde jag Pompeji istället… Har ju varit i Ostia en gång, och det
kan väl beskrivas som ett Pompeji-extralight.

Det regnade en skvätt idag också… Men det var bara skönt. När jag åkte hem med bussen började det åska och regna så in i hel…. Skönt då att man satt på en buss!
På bussen roade jag mig med, förutom att titta på det vackra landskapet, med att kolla in i hytterna på lastbilarna vi körde förbi för att se vad chaufförerna
sysslade med (förutom att köra då)…
Man kan ha fötterna uppe på instrumentbrädan
Man kan ligga på ratten
Man behöver inte ha byxor
Man kan sjunga
Man kan prata i telefon
Man kan skriva sms
Eller en kombination av dessa…
Såg också en lastbilschaffistjej… Det är inte varje dag man ser det.

Folk verkar tro att jag är från en massa olika ställen… Italien, Spanien, Frankrike är de hetaste, men idag fick jag frågan om jag var från Japan… !!!

Orkar inte skriva mer precis just nu om Pompeji… Dels är jag mållös, och dels är jag så fruktansvärt trött… På 2 dygn har jag sovit 7 h, och det känns i huvudet
och i kroppen nu… Kombinerat med värk i fötter, anklar, och resten av benen…

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz…

Inga kommentarer: