söndag 28 juni 2009

24 giugno

Var på Kastrup ca 5.30, och gick direkt för att checka in. Killen bakom disken var jättepetig och vi diskuterade lite fram och tillbaka,
och det slutade med att jag fick packa om mitt bagage för att handbagaget var för tungt… Datorn väger ju en del, och jag hade en bok,
men resten var sånt som inte väger nåt liksom… Tyckte inte väskan blev nåt lättare, men tydligen, eftersom den petige killen släppte igenom mig.
Var kaffesugen och hittade Starbucks, och tänkte det kan man väl prova . Det kostade mig 50:- för en enkel espresso och dessutom så smakade det rävpiss…
Så, mitt tips är, drick aldrig kaffe på Starbucks!
På planet fick jag 2 nya vänner; Mattis och Chamilla, båda 7 år gamla och sjövilda! De lärde mig en låt:
“Falafel, falafel, Kan man äta utan gaffel” (repeteras minst 20 gånger). Och sen lärde de mig att det går precis lika bra med nässpray när man ska flyga
som nåt annat! Så det så!
När vi hade landat och skulle gå av, så frågade en av ungarnas pappa mig efter mitt telefonnr… Det kunde vara bra att ha om de skulle behöva barnvakt
någongång… Jag sa att jag inte hade nåt, hahaha!

Var lite nervös inför flygresan, men när vi väl var uppe i luften tänkte jag “Ah va fan” Det funkar väl denna gången också” Och det gjorde det!
De visade lite Kalle, Musse och 2 ½ män på minitvapparaterna, och det fick mig att slappna av lite.
Jag hamnade på “fel” sida i planet, så jag missade den där djävulssjön, Venedig och dimman över Rom…
När vi hade landat och var på väg in till terminalerna, så såg jag en lite underlig sak på gräset mellan landningsbanorna… Rundbalar! Varför?

Tog Leonardo Express in till Rom, och den var fullsmockad med folk…och ingen luftkonditionering och inga fönster att öppna… Och vissa människor borde
få undervisning i vad det innebär att verkligen tvätta sig och använda deo… eller Absolut Torr!

Hotellet låg när järnvägsstationen, och när jag kom dit var rummet redan klart. Perfekt, eftersom jag annars hade fått vänta i 3h på att få nyckeln.
Hade inte samma panik att komma ut fort som fasiken denna gången… det var ju inte så länge sen sist.

Rakt framför järnvägstationen ligger Diocletianus termer… Förra gången jag var här var jag inne i Caracallas termer och tyckte det var GRANDE!
D´s termer sträckte sig över 13 hektar och kunde ta emot 3000 badare. Och även om allt inte finns kvar, så känns det jäääääkligt stort…
Ska gå in där en dag och kolla.

Gick en liten runda… och med liten runda menar jag ju egentligen inte en liten runda. Inget kan va litet i Rom, så är det bara.
Hotellet - Via XX Settembre - nån bakgata där jag upptäckte en bit av Servianska muren - Via delle quattro fontane -
Handlade panino och 1 liter vatten på Piazza Barberini - Spanska Trappan (käkade paninon och drack vattnet) -
Via Condotti - Via del Corso - Piazza Colonna - Piazza Venezia - Caesars forum - Largo Romolo e Remo - Colosseum -
Colle Oppio (Domus Aurea) - Via Merulana - Santa Maria Maggiore - och hem igen… i flip-flop! Det var helt ok faktiskt.
Har lika ont i benen och fötterna som jag skulle haft med vanliga skor. Men det är inte kul att trampa i tuggummin med flip-flops!

På kvällen träffade jag Roberto, som vanligt vid Colosseum, och vi åkte och handlade pizza, och satte oss på Circus Maximus, åt och drack vin och bubbel…
Sen var den dagen slut!

Inga kommentarer: