söndag 28 juni 2009

27 giugno

Vi åkte till Trastevere, och han hade redan ätit, så det var bara jag som åt. En bruschetta m tomater och Fettuccini bolognese... Guuuuuuud så gott!
Efteråt gick vi till ett cafè och tog en espresso, sen gick vi ner till Tibern. Där pågår under juni, juli och augusti en marknad, och man kan äta där, dricka där,
se på film på gigantisk storbild... Det är riktigt mysigt! Från början sträckte det sig inte så långt, men nu går det ända från Isola Tiberina till Vatikanen.
Och vi såg en känd italiensk skådis som jag inte minns namnet på nu.

Idag har jag tagit det ganska lugnt. Gick till Santa Maria Maggiore och in där. Det stod vakter vid dörrarna som delade ut stora sjalar till lättklädda turister.
Jag, förutseende som jag är, hade långbyxor på mig, och en bolero som jag tog på mig när jag skulle in i kyrkorna.
Kyrkan är verkligen jättefin, med ett stort förgyllt kasettak, och cosmatiskt golv. Så vackert!
Det pågick en gudstjänst eller mässa när jag var där, och jag såg inte riktigt, men jag trodde det var påven. Han var ju vithårig och hade en rolig hatt!
Frågade en av vakterna utanför, men det var inte påven, utan ärkebiskopen i Rom.
Det fanns biktstolar med olika språk oxå, men jag fegade ur som vanligt. Kanske oxå för att jag inte tror ett endaste jädrans dugg på det där! :)

Gick sen ner till Santa Croce in Gerusalemme, kyrkan där det finns en bit av det riktiga korset. Skittråkig kyrka om jag ska va helt ärlig!

Vidare till San Giovanni in Laterano, Roms domkyrka. Mycket fin och massor med kul religiöst kitsch i souvenirbutiken! :)
Kollade även på obelisken som står på Piazza San Giovanno. Det är den som stod på Circus Maximus en gång i tiden.

Gick längs med Via Merulana. Den gatan är väldigt behaglig och sval med alla stora träd. Det enda obehagliga var att där gick två zigenare och tiggde, eller
rättare sagt krävde, att folk skulle ge dem pengar. De stannade vid något café, och då pep jag förbi fort som attans :)

Jag skulle gå in i San Pietro in Vincoli, där Petrus kedjor från när han satt i Mamertinska fängelset i Rom finns. Och där finns även Michelangelos Moses
som är riktigt riktigt mäktig. Riktigt jobbig trappa att ta sig uppför, och när jag väl var uppe, så var kyrkan stängd. Vad är det med Moses egentligen?
Först fontänen, och nu statyn... tror att han har något emot mig eller nåt ;)

Har shoppat lite idag, i Roms "Chinatown"... 2 klänningar, en väska, en top/tunika/linne... Och ett par byxor för 2 euro! Man fick inte lov att prova heller,
men jag tänkte "Äh va fan, 2 euro är ju nada"... Och nu när jag kom hem och skulle prova dem, så passade dem inte :(... Jaja, va gör man? :)

Ska lägga mig och vila en stund nu, sen ska jag gå ut och äta, sen ska jag träffa Roberto! Hoppas han har vespan idag... Har ju lovat att jag ska köra lite :)...
på ett inhägnat område.

Inga kommentarer: