lördag 26 juni 2010

Hedendom

Midsommar.

Jag älskar midsommar. Jag tror att det är den av våra högtider som ligger mig varmast om hjärtat. Julen i all sin ära, men jag har tappat sugen för det lite de senaste 5 åren. Dels för att alla stressar omkring, dels för att vi har det så oerhört stressigt på jobb... Och maten är väl god antar jag, men så fet och salt att man till slut bara äcklas av den.
Näh, midsommar ska det vara. Gamla hedniska riter som att dansa kring en fallos som är nedstucken i marken som för att befrukta den. Midsommareldarna tänds väl numera inte på så många ställen, men fint är det.
Sillen kan jag dock vara utan. Usch och fy för sill! Jag tar hellre bara nypotatis, gräddfil och gräslök...det är fina grejer det!

En sak som man kallt kan räkna med på midsommar är ju dåligt väder. Regn till exempel. Förra året haglade det. I år var det fint väder hela långa dagen! Jag visste inte riktigt vad jag skulle tro. Var det midsommarafton eller inte?! Jo, nu var det ju faktiskt det... Och det var lika härligt som vanligt!

Inga kommentarer: