torsdag 17 juni 2010

Klassiker

Jag har planerat, eller vill, läsa gamla klassiker denna sommar. Såna som man måste ha läst. Nu när jag ändå kan och har tid, och inte behöver bry mig om kurslitteratur... Härligt med en egen fri vilja! :)

Min lista lyder bl.a. så här...

Leo Tolstoy - Anna Karenina
John Steinbeck - Grapes of wrath, Of mice and men
George Orwell - 1984, Animal Farm
F Scott Fitzgerald - the Great Gatsby
Guy de Maupassant - Fettpärlan
JD Salinger - The Catcher in the Rye
Harper Lee - To kill a mocking bird
Ernest Hemingway - Den gamle och havet, Och solen har sin gång
Alex Haley - Roots
Joseph Heller - Catch 22
Albert Camus - Pesten
Fjodor Dostojevskij - Idioten, Brott & Straff
Charles Bukowski - massor
Ray Bredbury - Fahrenheit 451

Bl.a. .....

Just nu läser jag On the Road av Jack Keruoac... Fantastisk! Jag är lite inne på att läsa de där stilbildande klassikerna, och fastnade först för denna pga beatnikrörelsen (eller va man ska kalla det). Väldigt underhållande! Det rör på sig hela tiden, de är knappt stilla i en sekund. Fullt ös!

Har ni några förslag tas de gärna emot! Dags att dra till jobb nu.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer: