måndag 26 juli 2010

Ciao a tutti!

Adesso sono a Roma, e sento benissima! Un po caldo, pero non troppo caldo. Roma e bella come sempre!

Jag är här igen alltså... i Rom!

Så här har min dag sett ut:
4.15 - dags att gå upp
4.45 - tar taxi till centralen
5.02 - åker tåg till Kastrup för att vara där i tid och kunna äta frukost och slippa stressa och allt det där
5.30 - checkar in min väska
5.32 - Upptäcker att mitt flyg är försenat... i 2h 15min!!!
Kommer igenom alla kontroller och går och lullar lite i affärerna
Äter frukost, bestånde av 1 torr bulle, 1 torr croissant, banan och vatten
Går en runda till i affärerna
Sätter mig ner och läser
Håller på att somna
Går en liten runda till
Får äntligen reda på vilken gate jag ska gå till
Går till gaten
Inte bara Romresenärer där, utan även ett plan till Lissabon ska gå härifrån
Pratar med en jättetrevlig man, och han visar kort på sina barn
Sitter ensam kvar vid gaten och börjar ana oråd
Går ut och kollar skylten och där står inget om Rom längre
Hittar skärmen som visar att Romflyget inte längre har en gate
Sätter mig och väntar
Samma gate som innan kommer upp och jag tänker "va fan"
Går dit, sätter mig, väntar och får svara på en undersökning om hur intrycket av Lufthavnen varit
Lyssnar och insuper all italienska som pratas omkring mig
Får till slut komma ombord, och upptäcker till min förtjusning att jag är ensam på min 2sitsrad! Yeah!
Får reda på anledningen till varför planet är så sent. Det står kvar i Malaga, och ett annat plan, Hello, fick komma från Schweiz för att ta oss till Rom
Får enorm huvudvärk, äter banan, dricker vatten, somnar
Vaknar av att något tjuter
Går på toa och märker att det inte tjuter där
Jaja
Det tjuter fortfarande på min plats
Somnar lite till
Vaknar och tittar ut och ser hav... Redan medelhavet? Hur länge har jag sovit?
Ser Pulahalvön i Kroatien och myser
Åker över Venedig men ser inte det
Ser min "djävulssjö" från första resan förra året. Myser.
Har den bästa platsen i hela planet
Varför?
Jag ser en alldeles perfekt vy över Rom och Ostia Antica strax innan vi landar
Väskan tog säkert 30min innan den kom, sen fanns det inte längre någon biljettlucka för att handla Leonardobiljett, så jag fick gå till tabaccherian... Där kostade kalaset (t/r) 28 euro (brukar gå på 22)
Tränger mig ombord ett varmt varmt tåg får en sittplats
Åker förbi Testaccio och denna gången såg jag skärvorna!!!
På Termini går jag förbi en tv där de visar en reklamfilm med Cassano som äter pommes
Fixar taxi på italienska och snackar lite skit (så mkt jag kan iaf) med chauffören
Kommer till slut, 2h för sent, till Svenska Institutet
Får mitt rum och blir visad runt
Går vilse tillbaka till mitt rum
Packar upp och fixar till mig och byter om och går ut
Tar fel väg genom Villa Borghese och hamnar på Pincio. Så egentligen gjorde det inget
Går ner på Piazza del Popolo och Via del Corso ner mot Piazza Venezia
Handlar räddaren i nöden, granite al limone - typ slushie med citron, din bästa vän i sommarRom
Virrar in i gatorna bredvid och hamnar i närheten av där den där pizzerian låg, den vi åt på i höstas där den snygge italienaren jobbade
Letar efter pizzerian
Hittar inte den förbannade pizzerian
Skiter i den jävla pizzerian
Hittar en annan pizzeria
Pizzan var ok, cocan var mycket godare
Går och handlar buss/metro/tram-kort
Frågar några busschaufförer om de pratar engelska, givetvis gör de inte det
Jag börjar prata italienska med dem istället, och de tycker det är kul och babblar på som bara den om mitt busskort... jag förstår hälften
Orkar inte lyssna på dem längre så jag går
Tittar lite på Insula Romana, går förbi Skrivmaskinen, Forum och allt det där, Colosseum
Pratar med bror nr2
Tar metron från Colosseum till Termini
Byter metro på Termini
Åker åt fel håll och hamnar helt fel
Åker tillbaka och tar rätt metro
Går hem från Piazza del Popolo
Får ett samtal från fröken Hannah Azouri som verkar undra var pappa är
Skoskav

Har suttit på terassen en stund och pratat med Lovisa och Anna och myst i värmen. Kände hur sliten jag är, så nu är det dags att gå till sängen...

Jävla mör alltså...

3 kommentarer:

Romfreak sa...

Äntligen! Ancora una volta! Felice, eh?

När jag såg ditt inlägg ville jag bara skrika för full hals! Det killar i hela mig, heh! Det vill inte sluta. Det känns olidligt att sitta här nu. Jag kommer nog i morgon! Kanske.

Vad lugn och stillsam dagen verkar ha varit ;) Rena semestern. Åker Du tunnelbana och buss?? Lata kvinna Du skall GÅ i Rom -- precis som jag! Vilket fusk......jag tror inte det är sant........ köp dig dina Missoni i morgon och riv busskortet. Enda sättet. A piedi, unga dam. Till och med de som är äldre går, vet du.

Vad kul att Du kommit rakt in i pulsen. Det är en viss skillnad mot hemma liksom..... eller hur? Det skall vara rörigt som bara den första dagen i Rom. Man både går och ( i vissa fall, märker jag ) åker åt fel håll. Det är någon form av inkörning mentalt som måste ske. En bedövning liksom. Sen går allt lättare. man går åt rätt håll. Mindre mör för var dag som går. När Du kommer hem tycker du att trafiken står still och svär över alla slöpickar första veckan.....det är märkligt hur man saknar just tempot.

Skönt att vara i tid till flygplatsen ;) Själv räknade jag fel på restid med bilen och höll på att sätta i halsen när jag såg på GPS:en att jag skulle vara fram 06.35 på parkeringen när planet lyfte 7.00. Jag hade, så att säga, lite tid att försöka köra ikapp där. Jag hade gärna valt ditt läge då med försening och stilla lullande i avgångshallen! Jag blåste i 160 (ja, jag lovar det gick så fort eller fortare) förbi en fartkamera utanför Skavsta, men har ännu inte fått något i brevlådan..... kanske för att jag hade rätt många bilar till höger om mig som jag passerade....jag gav förmodligen ett väldigt dåligt intryck där som icke ansvarsmedveten personlighet.

Visst är det häftigt när man får den där vyn alldeles innan landningen.... Colloseum, Castel Angelo och skrivmaskinen. Det känns i bröstet. Jag fick svälja en klump fast det har jag inte sagt till någon. Man vet var man är när man ser allt det där. Ingen tvekan liksom. Samtidigt overkligt när man ser det från ovan, eller hur? Känns som om man skulle kunna ta Colloseum mellan tummen och pekfingret och på skoj flytta det till...ja, Pza Popolo kanske. Som om man tittade på en gammal film. Men det är det ju inte. Det är ju bara sekunder kvar tills man trampar romersk mark.

Så, det är svalt och skönt i Rom! Lite tur får man ha om man heter Solstråle. Kanske är för att Du åker tunnelbana istället för att gå ;) I morgon vid 14-15 skall det stanna på 30.3. För någon vecka sedan var det 37. Det kanske äntligen går mot höst ;)

Hur såg Du skärvorna i Testaccio? Var ser man dem egentligen?

Vilket rövarpris för Expressen! Bussarna kostar 8 E tur och retur! Åtminstone från Ciampino. De har börjat köra även från Fiumicino. Ingen trängsel. (S.I.T BusShuttle, men nu har Du ju redan handlat, slös-fia). Jag har sett bilder från Expressen trängseln och tror inte jag skulle fixa det.....

Kul att Du släpade med dig datorn. Rapport varje dag nu, det är vad alla räknar med, tack. Eller flera per dag, så blir vi ännu gladare. Låt oss veta vad Du gör (allt!) och att Du sköter dig, ditt busfrö.

Vad roligt att Du är där igen, min vän. Verkligen.

Kram,

m

Little miss Sunshine sa...

Haha, ska man flänga fram och tillbaka i 35 graders värme i denna gryta till stad, så är det nödvändigt. Trots detta så har jag ändå skoskav! :)
Du håller dig ju ändå bara på Marsfältet när du är där ;)

Leonardo är inte så fasligt trångt faktiskt...

Jo, Precis när man kommit över floden (med Leonardo) så tittar man upp till vänster i färdriktningen. Där ser du det. Annars gör som jag, ta metron till Piramide och gå sedan dit. Lätt som en plätt att hitta, och man får gå runt hela för att se den där lilla biten man även kan se från järnvägen.

:)

Romfreak sa...

Bara marsfältet?! Nä nu jävlar. Jag gick två mil+ om dagen, min vän...... och en hel del utanför måste jag nog påstå :) Aventinen -- ligger den på marsfältet? Trastevere -- ligger det på marsfältet? Nää, du fuskar min vän. Skulle vi inte gå hela Appia Antica... Du och jag? Tveksamt som det ser ut nu. Jag ser framför mig vem som förläget kommer att vinka till mig från ett bussfönster..... Jag är allt lite snopen över allt där åkandet, måste jag säga. Dagens ungdom ;) Bekvämligheter är det enda ni tänker på.

Om gammelfarfar varit med nu så skulle han tagit sin speciallsmet ( ja, den för för skoskav alltså ;) och tagit hand om unga frökens känsliga fötter. Jag skulle smörjt och smörjt och smörjt, tills allt det onda försvann. Jo, det skulle jag. Då hade vi kunnat promenera utan problem i morgon. Minns Du medlet många långlöpare och vandrare använder - både i fötterna och i rumpan, det jag skrev om i mitt första inlägg när Du trodde jag var totalt skruvad och inte bara lite lagom. Jag lovar, det är en gudagåva både när det har hänt och i förebyggande syfte. Inte en antydan till skoskav nu i juni -- och jag har stora tendenser annars att få. Ett tunt lager på häl och mellan tår på morgonen efter duschen, sedan kan man svettas sjöar utan att det försvinner. Glid, glid, glid bara. Jättegott känns det. Jag säger inget mer. Jag kan inte nog lobba för det. Och så åker Du ifrån det. Det här var inte bra.

Jag skall inte åka Leonardo, inte ta någon Metro heller.......jag skall se de jävla skärvorna ändå! Jag skall GÅ runt hela skiten och sedan skall jag vila lite på Protestantiska kyrkogården. Nästa gång alltså. Hoppas jag inte blir kvar där inne bara. Då skyfflar de nog bara ner mig. Mig och skosmeten, bland alla författare;)