onsdag 28 juli 2010

Idag då...

Ja, vad har jag gjort idag...

Jo, jag började med att ta en liten promenad ner till Flaminio för att dricka en kaffe, för att vakna lite inför den kommande dagen med massa skrivande. Redan då, vid 8.30 var det varmt som... ja

Sen har jag suttit i biblioteket och skrivit mestadels av dagen. Jag har gått igenom min favorit, Rodolfo Lanciani, och hans tolkningar och kartläggning av den romerska topografin. Rastlös som man är så kunde jag inte sitta still så länge. Jag gav upp vid 15-tiden och begav mig ut i den fina och varma romerska eftermiddagen.

Jag åkte ner till Piazza della Repubblica för att träffa Lovisa, och sen gick vi tillsammans nerför Via Nazionale. Handlade varsin granita och satte oss på den stora trappan vid Mercati Traianei och myste. Lovisa stack hemåt,och jag fortsatte.

Gick till Trevi och försäkrade mig om att få återvända (och även om kärlek, äktenskap och det där)
Gick tillbaka över Corson och in i gränderna på Marsfältet.
Piazza di Petra och Montecitorio där obelisken från Augustus solur finns.
En kaffe på Tazza d'Oro
Jag visste åt vilket håll det drog, och jag gav efter. Men så besviken jag blev!
Halva Pantheon var invirat i byggnadsställningar!!! Jag var nästan på väg att gråta. Men ett par foton blev det i alla fall...på den del där det inte fanns byggnadsställningar. Och jag var även framme vid den tredje pelaren från vänster och skulle sätta mig, men där var upptaget :)

Gick till Navona, och för en gångs skull var kyrkan öppen. Jag gick in. Inget speciellt. Jag gick ut.

Jag gick till Pasquino, och till min förvåning hade någon satt en munkavel på honom! Har han talat för mycket nu?

Vidare mot Campo dei fiori, och Piazza Farnese där den söta lilla kyrkan och Birgitta-klostret ligger.

Ja, allt detta var liksom bara sånt som jag var tvungen att gå förbi... Mitt mål var Trastevere och mat!

Jag kom dit till slut. Och började känna igen mig lite. Tog upp min karta... gick upp en gata till en lite piazza och tog en annan liten gata bort från den... Och voila! Där hade vi min lilla gränd! Och så fin den är! Min gränd!

Jag gick vidare förbi Piazza S Maria in Trastevere och fastnade för en liten restaurang på en sidogata/gränd. Det var jättemysigt, och två killar stod och spelade bas och dragspel. Jag började nästan gapskratta när de började spela "Mission Impossible"-låten! Det var trevligt där och god mat. Jag satt hela tiden och titta mig omkring, på väggarna, den stora skylten PASQUINO på den ena väggen, den lilla lilla dörren bredvid mig. Jag tittade lite längre bak mig, och fick se vad denna lilla gata/gränd hette...
VICOLO DEL PIEDI!!!!
Jag hade hamnat i min gränd igen!
Det satt ett uruguayanskt par bredvid mig som var jättetrevliga, och vi satt och pratade en lång stund.

Sen begav jag mig iväg igen. Ner mot floden och se det där som verkar hända på Lungoteverebankarna varje sommar - marknad och loungear (stavas det så?)... Supermysigt, men jag orkade inte gå ner. Dessutom gav batteriet i kameran upp.

Jag gick mot Largo Argentina, och en liten bit därifrån, sydväst, såg jag något som såg ut som en antik port, en portik eller nåt liknande. Jag måste kolla upp i morgon vad det kan vara.

Largo Argentina. Katterna hade fått mat på trappan precis och där var måååånga katter. Två stycken bråkade lite längre bort.

Jag vandrade vidare till min slutdestination, hållplatsen för buss nr 3. :)
På Via dei fori imperiali satt det en gatukonstnär... häromdagen hade han målat en version av Michelangelos Pietà, och den var jättejättefin. Idag hade han målat Creation of Man! Han är verkligen duktig den där. Jag ska gå förbi där en annan dag när min kamera är laddad och kan fota, och ge han lite pengar.

Jag ska försöka hinna med Colosseum imorgon efter att jag varit på Palatinen och Forum. De har en intressant utställning om gladiatorer där. Och vem gillar inte gladiatorer? :)

Buonanotte!

4 kommentarer:

Romfreak sa...

Hoppas att dina fötter är lite bättre trots allt, en rejäl promenix blev det i dag... på marsfältet och allt ;)

Du.... jag vet hur det är med skoskav i Rom och har bara retats lite med dig. Lite larvigt, jag vet. Jag har själv tejpat egna rejält såriga fötter och känt stor förtvivlan tidigare. Suttit med fötterna i blöt i bidén på kvällarna.... skoskav i Rom är en jävla katastrof av naturliga skäl. Jag fasar för det. Man behöver fötterna. Jag lider med dig när jag hör att du har ont. I höstas hade jag stora problem även här hemma och var tvungen att hitta något bra sätt. Jag fattar inte vad det var som hände med mina fötter. Jag hade ont överallt och fick skavsår. Innan resan nu så körde jag det som fått rätsida på skiten från hösten; Coolmax tunn liner-strumpa under den vanliga som ett extra skinn mot huden + lite special klet på strategiska ställen. Det fixade till det. Trots 1 månad nya dojor knappt intrampade före resan. Jag hade nog mest flax bara att jag klarade mig. Jag hade köpt två par, men fick inte plats i ryggan med det andra paret. Jag tog de mjukaste på fötterna ;) Bra val. Perfekt innersula och extremt bra andningsförmåga. Jag visste inte vad jag skulle ha på fötterna eftersom det var så varmt. De här var som löparskor fast med en känsla av luftig sandal. Extrem flex i sulan ändå stadiga på kullerstenarna. hade det blivit regn i större mängd hade det skitit sig totalt.... därför hade jag velat ha med de andra också. Men det behövdes aldrig. De får bli höstdojorna där istället....

Det är klart att det är smartast att spara fötterna från de långa transportsträckorna när man märker vart det barkar med skinnet. Precis som Du gjort. Man sparar ju krafter också till det man egentligen vill se utan att behöva vara helt slut och svettig när man väl är där. Ett välbeprövat koncept med att lära sig att använda buss systemet och metron. (jag har det lite tufft med packade bussar bara...) Jag drev bara lite med det hela , och driver det lite för långt inser jag. Mi scusi, amica, va bene?

Romfreak sa...

Ja, jag vet, Pantheon har varit invirad halvägs sedan i april. Jag trodde Du visste eftersom det syns på webcameran. Jag förstår att Du inte använder den. Synd att pelaren var upptagen... den var fin att sitta vid på natten trots ställningarna. Du har ju varit där nu i alla fall -- för min skull och allt ;) Jag tänkte inte på byggnadsställningarna alls, utan det var något helt annat och mäktigt som kändes med ryggen mot den 2000 år gamla pelaren. Som lär har transporterats ända från Egypten enligt info på wiki.

Jo, ibland känns det som om vissa saker betar man bara av för sakens skull, trots att de inte ger en något speciellt. Man har olika kopplingar till platser och olika infallsvinklar. De får lite olika betydelse för oss, så är det bara. Marsfältet har ju inte den antika och historiska tyngd som en del andra platser, även om vissa saker råkar finnas där. Förstår om det inte ger dig något. Men väster om Corson är hemma för mig och har alltid varit. Trastevere är mysigt, men ändå.... man har luffsat igenom den lilla typiska minikärnan på nolltid och vill ha mer av det ... och så finns det inte mer av det. Jag gick 4 gånger förbi samma bakfulla gatumusikant som flinade varje gång. Genuint, kan man alltid diskutera. Idag mer amerikan-tätt än italienskt. Jag kan tänka mig att 60-70-talet var en rätt cool tidsepok i Trastevere. Flower Power blandat med det riktigt "fellini" genuina som fanns kvar. Nu verkar man krystat försöka intala sig att det genuina fortfarande finns kvar. Speciellt om man vill hyra ut en lägenhet. Idag hyr amerikaner med obegränsad plånbok lägenheter i Trastevere till sina universitetsstuderande ungar som sedan har nära till både universitetet och Campo dei Fiori där de kan skrika sig hesa hela natten. De lär ha sabbat Campo dei Fiori på senare år till något så skränigt, fyllesvinigt och festigt som Romarna verkligen ser ner på. Man har fått ta till alkoholförbud och annat på gatorna för att lugna ner efter stora protester från romarna. Å andra sidan, den piazzan var ju tidigare pundarnas tillhåll nattetid.... När jag såg Campo de' Fiori första gången så så husen ut som om de skulle falla ihop, fasader som hängde i bitar. Verkligen gammalt. Idag är det riktigt uppsnoffsat och snyggt. Marknaden är ju inte den billigaste heller av någon anledning.......

Runt din gränd i Trastevere är det absolut jättefint, det tycker jag också. Det måste vara den mest genuina gränd man kan hitta där. Det är idealbilden av Trastevere. Härligt att Du fick känna så där när Du satt där idag! Minns Du i vintras när vi letade efter din gränd? :) Jag förstår att Du längtat! Det modernare Trastevere lite längre söderut är nog guld för de som bor där permanent. Trots att det inte är Trastevere i vanlig klassisk mening. Jag gillar den delen som ett modernt Rom om man bortser från historisk inblandning.

Jag läste någonstans att katthemmet på Largo Argentina har guidning varje söndag kl 15. Kanske ger en extra bra möjlighet att komma nära någon väl bevarad hemlighet som en viss portik eller så......

Ha det fint resten av tiden!

m


Helt ovidkommande info när man sitter i Rom men Du får den iallafall (om det skulle regna och vara tråkigt eller så) .... :

Inte Missoni, jag vet, men rätt ok att gå i tycker jag i allafall:
Innersulorna kostar 400 spänn att köpa separat, men ingår i alla skor från den svenska skotillverkaren som gör världens bästa dojor.... de är helt jävla fantastiska för höfter och alla leder i synk. Vicka sulor.

Rom doja nu i juni:
http://addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=
HAGLOFSESCAPEVENTI_S09

Rom doja för höstregn och svalare sol:
Cool, cool, cool!! Jag har Graphiten! Håller på att gå in den..
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSVERTIGOGT_S09

Samma för näpna chics.... kolla den lila, ehh !! ;)
http://addnature.com/
product.aspx?dept_id=0&pf_id=
HAGLOFSVERTIGOQGT_S09

Romfreak sa...

Pantheons pelare som vi pratade om på mejl för ett tag sedan:

12 meter höga.... 1,5 meter i diameter..... 60 ton granit. Lär ha fraktats från Egypten på slädar från vissa berg där och flottats på Nilen under vårfloden. Sedan med färjor över medelhavet till Ostia. Vidare upp längs Tibern med pråmar och lastats av i närheten av Augustus grav. Sen återigen släpats ner över Marsfältet 700 meter till Pantheon.

Jag hörde det första gången i vintras på kunskapskanalen på TV. Du och jag pratade då om det runt jul någon gång. Nu för ett tag sedan läste jag det på Wiki av en slump.

Jag läste där också något som fick mig att tappa luften. Det sägs att bronsportarna inte alls är originalen. Utan att ha hängts upp någon gång på 1500-1600 talet (??). Wiki....

Pantheon skall också varit klätt med marmor även på utsidan men strippats på den. Wiki.....

Panteon sägs också ha brunnit ner några gånger och man har bråkat om åt vilket håll original portiken var vänd, norr som nu -- eller söderut. Du vet säkert mer om det här. Jag har bara skummat lite text efter min natt vid pelaren.

Romfreak sa...

Försökte hitta en återförsäljare av smeten i Rom men måste ner i bingen här nu och sova.

Här är det magiska på originalsajten i allafall:
http://www.sportslick.com/

Go' natt.