tisdag 27 juli 2010

Giornata due

Så... jag sov gott i alla fall...
Vaknade vid 7 och kunde givetvis inte somna om eftersom det är så oerhört lyhört här och man hör minsta lilla. Och telefonen ute i hallen ringde hela tiden.
Gick upp och käkade "frukost" - banan, persika och rosmarinkex.
Packade ryggan och gick ut.
Tog buss nr 3 härifrån ner till Colosseum. Det tog en stund - 30min minst! Det hade nästan gått fortare att gå :)
Men mina stackars fötter ville inte det.
Det var en kul bussfärd dock. Fick se lite Rom som man inte sett innan. Porta Maggiore och Eurysaces grav. Mer av Aurelianus mur. San Lorenzo.
Tog metron ut till EUR. Det tog oxå en stund. Vid nästsista stoppet skulle jag av. Jag räknade hållplatserna, 1,2,3,4... 18 hållplatser skulle jag åka!!!
Kom fram till slut och hittade även mitt mål - Museo della civiltá Romana. Hela EUR byggdes inför världsutställningen 1942. Det står så här på Wikipedia:

Italiens diktator Mussolini ville kunna ge uttryck för regimens ideal utan att vara bunden av hänsyn till äldre bebyggelse

mmm...och det kan ju nog stämma. Det är stort, det är konstigt, lite opersonligt, och ändå väldigt häftigt. Jag slogs av tanken att det under kejsartiden såg ut på nåt liknande sätt inne i Rom. Det stora monumentala menar jag då. Fast inte kritvitt som detta är. Jag vet inte, men jag måste säga att jag gillade EUR starkt.

Och museet då! Yeah! Det är nåt som ni måste besöka min vänner! Massor och massor av reproduktioner och rekonstruktioner, så det är inte mycket som är äkta, men det är så bra! Alla bra grejer samlade i ett museum så man slipper åka runt halva världen för att se dem. Ottimo!
Och det viktigaste, och enligt min mening, det coolaste av allt och anledningen till att jag ville dit... Plastmodellerna av Rom! Som en 3D-karta. Den första jag såg, den över det arkaiska Rom, var intressant ur den aspekten att det är så svårt att föreställa sig hur det såg ut då, när det inte var Caput Mundi. Och man såg kullarna riktigt tydligt.
Den andra då, den stora. Den ska föreställa Rom i början av 300-talet. Och den är såååååå häftig! För en Rom/Topografinörd som jag i alla fall. Det enda retliga är att det finns vissa monument med som eventuellt inte fanns i verkligheten på 300-talet, som några kejsartida monument.
Så nöjd jag var när jag gick därifrån!

Efteråt tog jag en liten tur runt stadsdelen. Hittade bl.a. Emmas fulhus. Så Emma, jag har foto på det och du ska få dem!

Jag hittade tillbaka till metron och åkte till Piramide. Såg pyramiden och Porta San Paolo. Gick till Testaccio.
Är väldigt nöjd med att jag hittade den där lilla biten amforaskärvor som man kan se utan att behöva gå upp på kullen (krävs tillstånd).
Gick vidare genom Testaccio och hittade vad jag skulle, dvs där horrea låg och en bit av hamnanläggningen. Gick längs med Tibern och noterade avståndet mellan floden och de resterna som ligger där och den som låg längre upp. Cheesus! Det var nog väldigt stort en gång i tiden :)

Jag vandrade vidare förbi Forum Boarium och Forum Holitorium, som oxå ingår i mina undersökningar.
Jag åt lunch för 140 spänn... ja, jag vet, men jag var hungrig. Kl var 15 och jag hade inte ätit sen morgonen. Sen köpte jag en liten uggla i brons! Jag gillar ugglor!
Tog genvägen över Capitolium och gick vidare bort mot Colosseum.
Tog metron till Termini och hoppade av för att reka läget i "Chinatown"... Den där affären som sålde Converse, var verkligen inga Converse... Skitfula var de, och hette MaplLeaf... (näh, inte mapleleaf)
Gick in på Mas. Tydligen får man inte ha med sig väskor in dit, utan får lägga in dem i skåp man inte kan låsa utanför... Inte en chans. Jag sa att jag hade en stor kamera i väskan och min plånbok, och han tittade, sen var det ok. Men expediterna, säljarna, följde en som hökar! Det kändes väldigt obehagligt. En gubbe kom och sa att jag skulle låsa in min väska. Jag sa att nej det ska jag inte. Gubben i entrén sa till honom att det var ok för jag hade en stor kamera där i. Den andra gubben sa nåt på italienska som lät som "ja hon kan ha en hel marknad där i"... Surpitt!
Jag köpte ett par sandaler för 50 kr i alla fall.

Gick och strosade lite till innan jag gick och handlade lite mat och dricka. Sen var jag så slut och mina fötter gjorde väldigt ont. Hade t.o.m. fått blåsor på hälarna! Och jag går i flipflop! Ja, det är bra flipflop, typ Foppa. Men det spelar ingen som helst roll, har jag märkt, vilka skor man än har, eller jag har, här. Likvälförbannat får man ont i sina fötter.

Jag åkte hem.

Nu sitter jag här och väntar på att bror nr1 ska ringa. Mamma hade tydligen opererats i foten idag igen. Hoppas det har gått bra.

I morgon vet jag inte om jag ska vila fötterna och sitta här och skriva och läsa i biblioteket, eller om jag ska ta Palatinen och Livias hus, och eventuellt gångarna under Colosseum.

Vi får väl se hur fötterna mår.

A presto!

1 kommentar:

Romfreak sa...

Bus hit och buss dit -- ja det är klart att det går fortare att gå ;) Ficktjuvarnas paradis. Stoppa kameran i framfickan på brallan.....ja, jag vet att det blir lite knöligt.....men ändå.....det där kommer att gå illa någon av dagarna. Själv blev jag av med en Parkerpenna på gatan från bröstfickan, men den tappade jag nog. Min favvis. Fy fan. Det har inte hänt på 20 år (när jag var 71 alltså). Plånboken låg i samma bröstficka. Kvar alltså. Jag hade blivit surare om det var en D3000 och inte min penna.

Häftigt med EUR. Du får ta mig dit med metron (ja, ja då... för fan) nästa gång, jag har aldrig varit där. Jag har aldrig gillat det på bild, sterilt. Kul att höra något annat om det. Det hör väl också till att man varit där och sett det in real world. Jag behöver komma behöver dit. Se lite annat. Är det inte mycket kontor och företag som har sitt i EUR också? Bor det människor där överhuvudtaget?

Och så har Du försökt snatta lite också! Nämen! That's my girl. Vad kom det upp ur väskan mer än sandalerna när Du kom hem? Typiskt -- köp något billigt och harmlöst... och sno något riktigt dyrt. Jag är lite nyfiken....Tänk, det funkar överallt om man bara är envis. Business as usual. :) Underbart att upptäcka nya sidor hos dig. Du är spännande på något sätt liksom, speciellt när Du kommer till Rom. Jag funderar bara..... på om Du kommer att dra mig i fördärvet där en vacker dag, heh?

Hur som helst, jag känner att Du håller på att bli arg nu... :) så det är nog bäst att backa till lite säkrare mark.

Hoppas Du får en fin dag i morgon! Om Palatinen...... de svala tunnlarna/gångarna runt omkring/alldeles efter Livias hus....alldeles tyst på morgonen.... ståpäls över hela kroppen......glöm inte Augustus hus och freskerna. Så litet, så litet eller hur.....men jävlar vad det nöp till i mitt inre. Det starkaste på det historiska planet för min del den resan. Jag var verkligen lite shaky när jag kom ut. Ingen blixt därinne - de dödar dig på plats! Men Du har säkert redan varit där förut och snackat dig ifrån böterna och dödsstraffet :)

Allt gott, snuttan.

m