fredag 30 juli 2010

Giovedi ventanove luglio

Min plan för dagen var att gå upp tidigt (vaknar ändå vid 6) och sticka ner till stan så jag kunde gå in på Forum och Palatinen precis när det öppnade... Jag stack härifrån vid 8, och tittade på klockan när jag kommit in på Forum. Då var kl9. En hel jävla timme tog det att komma dit. Anledningen? Jo, för att byta metro på Termini så får man gå hur långt som helst och i en massa kringelikrokar så till slut vet man inte var fan man är! Och givetvis mycket folk oxå. Men det är alltid en fröjd att ta linea A med sina nya tåg och luftkonditionering. Linea B är lite skrangligare, graffitiklottrade och bara ett par öppna minifönster och ingen AC.

Till slut kom jag i alla fall upp på Palatinen. Verkligen skönt när inga turister är där. Ett par arkeologer höll på att jobba på olika ställen däruppe, annars var det bara jag. Ja, jobba vet jag ju inte om man kan kalla det - de flesta satt ner och pratade, och den enda som stod upp stod och lutade sig på en spade. Å andra sidan, vem kan klandra dem? Kl var 9 och det var redan runt 30 grader och stekande sol.

Jag gick raka vägen till mitt mål, Livias hus, för att se på väggmålningarna där. Bellissima verkligen, men jag trodde det skulle vara fler rum och lite större. Och så fick jag se Augustus lilla "office"! Coolt!

Sen vandrade jag runt på kullen en stund. Snokade runt och försökte hitta en öppen grind eller söndrigt staket eller nåt, men näh... Så jag gick ner på Forum.

Forum ja... been there, done that. Jag gick där mest för att jag ville ta lite foton, och för att de hade öppnat upp området runt Curia igen. Och de hade börjat gräva ut Comitium och det såg väldigt intressant ut. Inne i Curia hade de en utställning om Basilica Emilia som ligger precis bredvid, rätt över Argiletum. Statyer och lite sånt... Basilikan finns det inte särskilt mycket kvar av, men det som är intressant är att man på vissa ställen i golvet kan se inbränd mynt. Denna basilika brann ett par gånger under både republiken och kejsartiden. Det jag kan tycka är lite trist när de gör såna här utställningar vid befintliga monument och byggnader, är att det ser så rent ut. Ogräs rensas bort och sand läggs ut. Personligen tycker jag att det ser alldeles för städat och välvårdat ut, och ger fel bild av den epok det handlar om.

Men men...

Tanken var att jag skulle gå in på Colosseum oxå idag för att se om man kunde få kommer ner i underjorden, men jag orkade verkligen inte. Jag gick upp genom Monti och myste lite, handlade lite mat och begav mig sen hem.
Det blev lite bibliotekstid, och vid 19-tiden träffades alla på terassen för drinkar och avskedsmys för Lovisa, Frederick och Ragnar. Det var mycket trevligt. Senare hamnade vi på en restaurang som tydligen är folkets stammisställe här - Gino ai funari. Det var ett helmysigt ställe och vi var konstigt nog de enda gästerna där. Det log i ghettot, precis söder om Largo Argentina vid Piazza Mattei där man hittar den fina lilla fontänen Fontana delle tartarughe. En carbonara blev det givetvis... och vin.

Efteråt gick vi till Trastevere för barhäng på Calisto. Mysigt det oxå givetvis.

Tog taxi hem, jag Frederick och Ragnar, och drack upp slattarna... och satt och snackade skit till sent... däckade i säng :)

Inga kommentarer: