fredag 30 juli 2010

Venerdi

Vaknade tidigt, som vanligt, trots den sena kvällen igår.

Ville ge mig iväg tidigt idag oxå, dels för att komma in på Colosseum innan alla hysteriska japaner kommer dit, och för att hinna tillbaka till institutet i rimlig tid innan alla går hem för helgen.

Såg inte en käft nere i gångarna under arenan och började undra. Frågade, och fick till svar att det är många som kommit och frågat samma sak som jag, och att de läst i tidningar i sitt hemland att man kan besöka gångarna under amfiteatern... Men det gick inte nu, inte förrän i typ september (vilket betyder februari 2011 på italienska). Jävla Sydsvenskan!

Ja, jag gick ut därifrån ganska snabbt efter detta, med endast ett par småstopp längs med vägen för att fota.

Jag vandrade bort mot Capitolium och tänkte ta Capitolinska museerna. Det var ju trots allt 12,5 år sen jag var där sist.
Museet var schysst, jag gillade det. Massa statyer, skulpturer och inskrifter. Gick även ner och tittade i Tabularium. Det var rätt ok faktiskt :)

Det häftigaste av allt här var resterna av Jupitertemplet. De har hittat substrukturerna till templet och jösses så stort det var! De hade satt upp en genomskinlig plastmodell av templet med de utgrävda och undersökta strukturerna under... jisses! För att vara en så liten del av templet så var det jävligt stort. Tanken på hur stort själva templet var i sin helhet var och är svindlande.

Sen pallrade jag mig hemåt. Fick min räkning på rummet, och letade runt lite i biblioteket. När jag sen satt på mitt rum och gick igenom foton, så fick jag panik. Här var så tyst och stendött! Jag avskyr det. Jag måste ha nån sorts ljud omkring mig annars blir jag helt nipprig!
Det åskade ute, men jag gick ut ändå. Gick från Flaminio neråt, och precis vid Fontana di Trevi började det regna...

När det regnar på italienska, då regnar det så in i hel....! Just då stod jag och skulle handla lite vid ett av souvenirstånden som säljer lite mer konstnärliga saker och inte bara crap. Jag stannade där och det ville aldrig sluta regna. 25 min stod jag där och då började det lätta lite. Jag betalade och gick därifrån. Hade ändå ingen lust att stå där när indierna som jobbade där stod och rökte på...

Men det fortsatte att regna... jag sökte skydd vid Rinascente... till slut blev jag, och alla andra som tänkte som jag, utkörda därifrån av vakterna som ville låsa grindarna och gå hem... Jaha, då var det bara till att ge sig ut igen.

Jag tycker det är skönt när det regnar, och står gärna ute i ett varmt sommarregn och bara myser. Men detta var inget varmt sommarregn! Precis innan det började så blev vädret jättekonstigt. På 10sek blev det genast kallt, temperaturen sänktes säkert 10grader! Och blött som man blivit ikväll så sitter jag här och fryser lite...

Jag lyxade till det och tog en taxi hem... Taxichauffören var jättetrevlig, och vi pratade film. Han förstod engelska men kunde inte prata så bra, och jag tvärtom. Vi pratade om Fellini, La dolce vita och Benigni, och jag fick även ett filmtips av honom som jag ska ta och kolla upp när jag kommer hem.

Nu ska jag värma mig!

Buonanotte!

Inga kommentarer: