torsdag 17 mars 2011

Ååååååh! Aaaaaah!

Vi var ute och firade Italiens 150 år igår kväll. Massor med olika events runtom i staden, och det var mycket man ville se. Men, eftersom det envisades med att regna precis hela dagen, var det ingen av oss som egentligen hade någon lust. Vi gick när det verkade vara uppehåll och tro det eller ej, det höll sig!
Vi såg Ara Pacis upplyst med projektorer som "spottade" färg på monumentet. Jag har velat se det länge, och nu äntligen! Det var snyggt, det måste jag säga. Och man får en väldigt bra bild av hur det kan ha sett ut en gång i tiden när det inte var finputsat vitt och opolykromt.

Sen hängde vi på Gusto och drack vin i ett par timmar.

Vi gick sen till Castel Sant' Angelo, som oxå är något jag velat se länge. Eller ja, se har jag ju gjort många gånger, men jag har aldrig varit uppe i. Väldigt häftigt var det, såklart, att se de olika perioder i historien som monumentet använts. Vi såg oxå den där flykttunneln från Vatikanen ner till monumentet.
Och utsikten var fantastisk. Tog ett par foton däruppe, och jag kanske visar dem här en dag... Inte just nu dock...
Jag har ont i huvet av vinet, och av de tre stridsflygplan som flög förbi för en stund sen. Jag trodde på allvar att vi höll på att bli anfallna eller nåt, men upptäckte snart att det inte var så. Planen sprutade bara ut vit, rött och grönt. Tack Italien!

Inga kommentarer: