söndag 6 mars 2011

La fine settimana

I fredags kväll var vi på den där tyska ölgrottan, drack en öl, och gick sen vidare till Peroniölbaren (eller vad den nu kallades) för att dricka ett par till. En mycket trevlig kväll med folk från Institutet. Kom hem nångång vid 1tiden, och hade "efterfest" i Parlatoriet till kl3. Några skulle åka iväg redan 8.30 igår morse de stackarna. Nja, så synd om dem var det ju inte. De skulle åka till ett bad nånstans norr om staden, där det finns varma källor. Det är ju inte fy skam!
Igår, lördag, var jag runt i hela stan i jakt på boots. Å ja, en stor del av stan i alla fall:
Flaminio-Repubblica-Via Nazionale-Barberini-Via del Tritone-Spagna-Via del Corso-Flaminio-Ottaviano-Via Cola di Rienzo-Ottaviano (igen)- Via Cola di Rienzo (igen) - Via del Corso (igen) - Buss 95 hem...
Och inte fasen hittade jag några! Provade ett par olika, men inget som kändes rätt. Så, jag blev lite sur. Hittade dock ett par sneakers som jag med all säkerhet ska köpa, men igår var det enda jag shoppade 2x1,5ltr coca och en påse chips...

Idag däremot! Vaknade rätt tidigt efter en väldigt trött och lugn lördagkväll. Så jag bestämde mig för att åka till Porta Portese för att leta lite till. 1h 4min tog det att komma dit...med buss. Som vanligt knökafull. Väl där gick jag och strosade och trängdes med folk och fä. Och för en gångs skull kom jag därifrån med något oxå. Hittade en svart manchesterkavaj för 1euro, och ett par pösiga "jeans" för 12euro. Tyckte jag fyndade där lite.
Tänkte ta bussen tillbaka, men gick istället efter att ha sett allt folk som tänkte som jag.
Jag gick längs med floden, intill Aventinen och tänkte på hur fantastisk den kullen är, och att jag snart måste upp dit.
Kom bort till Forum Boarium och skrattade lite för mig själv när jag såg kön in till Sanningens mun. Visst, den är fin och så, men så speciell är den inte... dessutom ett brunnslock...eller fontänhuvud eller vad det nu är.
Jaja, hur som helst. När jag kom till Corson ångrade jag mig nästan, och tänkte ta en helt annan väg hem. På söndagar är Corson full med folk som yrar hit och dit, och det var inte annorlunda idag. Det som är roligt med Corson på söndagar, trots allt, är alla utklädda små barn man ser överallt. Det är karneval här (och verkar ha varit ett tag) och då klär man ut sina småttingar och drar med dem ut på stan. Och så söta de är oxå! Idag såg jag några Snövit, några Principessor, en gladiator, en tjej som Spindelmannen och en kille som skulle föreställa nån insekt tror jag... han hade i alla fall gula diskhandskar på fötterna vilket jag tyckte var lite kul.
I samband med den här Carnivale Romano har man på Piazza del Popolo satt upp en liten arena, och det händer något där varje dag. Tyvärr har det varit dåligt väder hela veckan så där har inte varit så mycket folk. Men idag var det finfint väder, och varmt, och där var ganska mycket folk. Jag stannade för att se vad som hände där, och då ser jag ett gäng gladiatorer och lite äldre utklädda (inte till gladiatorer) barn. En av dem var dessutom utklädd till att vara kejsare. Jag stannade inte så länge för att se vad det var, eller vad som skulle hända, men de "slogs" i alla fall lite med sina träsvärd. Coolt att en av gladiatorerna hade en tatuering av Colosseum på sin ena skuldra.

Jag hamnade till slut vid Footlocker, och gick in och köpte mina sneakers... och så glad är jag för det! Mina Converse håller inte i regn längre efter att ha tappat en bit sula, och mina andra jympisar hade jag ändå tänkt att kasta. De var lite slitna när jag kom hit, och nu är de inne på sista versen. De har varit mig trogna länge de där, så kanske det blir nån form av ceremoni kring deras kastning...

Nu sitter jag här på mitt lilla rum, tuggar på turkisk peppargodisarna M hade med sig hit, dricker Coca och funderar på att börja skriva ihop min Pompejiuppgift. Mmm... så får det nog bli.

Ci vediamo!

Inga kommentarer: