torsdag 3 mars 2011

Roman economy and other stuff...

I förra veckan hade vi temat EKONOMI, och det var så kul så kul! Min avdelning, får jag väl säga, då jag är på G med att skriva min magisteruppsats om just detta. Än är jag inte helt på det klara med hur jag ska göra det, men jag fick lite ideer som jag får jobba mig igenom.
Vi var nere i Roms antika hamnområde, vid Testaccio, Marmorata och Porta Portuense. Testaccio är riktigt coolt! En kulle byggd helt av antika amforaskärvor, och som reser sig 45 m över havet. Enligt uppskattningar så ska det ligga runt 53 miljoner amforor i denna kulle! Utgrävningar har visat att det bara har varit 2st olika amforor man kastat här; en för spansk olivolja och en för tunisiskt vin.
Nu när jag äntligen fick komma upp dit var jag så här lycklig!

How lovely it is, this nerdyness!

3 kommentarer:

Anonym sa...

himmelriket va?! Stenar, stenar och åter stenar... ;)

Little miss Sunshine sa...

EMMA! Det är inte stenar! Det är keramik!

FYYYYYYY!

Anonym sa...

Stenar, keramik... You say potato I say potato... :D

Lighten' up girl! ;)