söndag 16 augusti 2009

Festivalen!

Nu är det Malmöfestival, och det är väl en aning som Tiffany Persson säger: Som karnevalen i Rio fast utan dödsskvadroner! Hela innerstan blir ett inferno av grillrök, mat, sockervadd, heliumballonger, ungdomar och annat löst folk. Maten är en av mina favoriter, även om det oxå kan kännas lite trist. Det är det gamla vanliga: Flottiga fisksmakande langos, Friterade bananer som serveras av samma killar som fortfarande söker flickvän, och den förbannade jävla thaimaten som ska finnas överallt!!! Jag menar, helt ärligt, what´s the deal med thaimat? Det är jolmigt, och allt smakar likadant. Sen tilltalar överdriven stark mat mig inte särskilt mycket. Det är bara starkt liksom, inget annat.
I alla fall...
Jag uppskattar de något ovanliga inslagen när det gäller mat. Som t.ex. Les Trois Roses som har någon köttgryta med choklad. Eller italiensk piadina. Eller Älgkebab. Eller min alldeles egna personliga favorit, PLASAS! Plasas är det godaste som finns på festivalen. Jag går och längtar efter att äta det när festivalen är slut, och innan den ska börja. Jag har för mig att det finns en afrikansk restaurang nere på Möllan nånstans, men jag vet inte om de har plasas.
Det är en köttgryta, som kalops ungefär, fast afrikansk. Där är nåt som liknar spenat i den, och en massa spännande kryddor... och med friterade jams till...och det är alldeles alldeles gudomligt gott! Åt den i fredags, och de har ändrat på den lite. Men den var god ändå! Så, mitt tips är: PLASAS!

Inga kommentarer: