söndag 24 oktober 2010

Det börjar landa...

Jag har haft lite svårt att inse att jag kommer att åka till Rom om 3mån. Och jag har haft ännu svårare att inse att jag kommer att stanna där i 10v.
Jag har såklart berättat det här för jättemånga, och varit jätteglad när jag berättat det, men har inte riktigt fattat.
Förrän nu.
Nu börjar det landa hos mig.
Det finns inte en tvekan hos mig att jag ska åka, men jag blir lite nervös. Tänk om det händer nåt när jag är där... och jag inte är hemma. Jag vet, så ska jag inte tänka.

Jag kommer att bo i ett likadant pyttelitet rum som jag bodde i i somras då jag var i Rom, och förmodligen kommer jag känna mig lika instängd och rastlös som jag gjorde då. Men det är ju faktiskt så att jag kommer att vara i Rom, och där finns alltid något jag kan göra. Jag har sett staden många gånger nu, men tröttnar (som ni säkert förstått) aldrig. Jag kan se Colosseum, Pantheon, Circus och Fontana di Trevi 1 000 000 gånger men aldrig tröttna på synen. Jag kan gå Via del Corso ner mot Piazza Venezia lika många gånger och aldrig tröttna. Jag kan virra bort mig i gränderna på Marsfältet och Trastevere och aldrig tappa humöret.

Vilken lycka! Varje dag från 21 januari till någon gång i början av april kommer jag att spendera i min älskade stad. Mitt Rom. Varje dag kan jag äta min älskade limonegelato, dricka det godaste kaffet på Sant Eustachio, se på gatumusikanter och konstnärer på Piazza del Popolo, mota bort indierna som försöker sälja på mig allt möjligt skit vid Piazza Flaminino... Känna den välbekanta doften av Rom. Varje söndag kan jag trängas på Porta Portese och hoppa högt när runt 900 kyrkklockor börjar ringa samtidigt...

Jag kan gå på mässa i Santa Maria Maggiore eller San Giovanni in Laterano, eller tisdagsmässa i Vatikanen.

Allt detta tillhör det vanliga livet i Rom. Jag kommer att göra allt det här, men även så mycket annat. Vi har inte fått kursprogrammet än, men jag vet sen innan att det innebär en väldig massa farande hit och dit, och inte bara i Rom utan utanför oxå. Jag vet att jag kommer att få komma in i Insula Romana, det gamla hyreshuset vid foten av Arx och Capitolium. Lite mer hus i underjorden kommer jag oxå att få besöka. Kanske Largo Argentina. Läktarna till Domitianus stadion.
Jag kommer att få se bitar av Toscana och Umbrien oxå.

Jag ÄR världens lyckligaste!

Inga kommentarer: