måndag 23 november 2009

En längtan...

Jag läste en fotbollsblogg, eller en spelblogg, av Henrik Ingvarsson för Fotbollskanalen.se. Han är romanista, och skrev om Totti och hans återkomst i helgen och det hattrick han gjorde. Där fanns bilder från Olimpico, och viftande flaggor och halsdukar. Inget ljud, men jag hörde sångerna. "Roma, roma, roma, core de sta citt'a, unico grande amore, de tanta e tanta gente, m'ai fatto in ammorá"... Han skrev om att han och en vän gick till Trattoria Romana i Monti, till ett gammalt pars restaurang. Ägaren är laziale, men det brydde han sig inte om. Härligt när kärleken är till fotbollen är större än hatet mellan lagen.
Även här hade han bilder, den där Henrik.
Jag blir sjuk... Sist jag var i Rom, i slutet av oktober, var det tredje gången för i år som jag var där. Och jag tänkte oxå, att nu får det räcka för ett litet tag. Jag känner väl inte staden som min egen bakficka, men ändå ganska bra tycker jag. Jag kan gatorna, jag vet var man ska gå, jag vet var man inte ska gå, jag vet de vackra utsiktsplatserna, jag vet var man hittar det riktiga, det genuina Rom... Och gud va längtar dit igen! Denna stad som fyller 2763 år den 21 april 2010... denna skitiga och stökiga stad. Denna stad som är konstant invaderad av turister. Denna motsägelsefulla stad. Kontrasterna. Den vackra romanescon. Gud va jag älskar den!

M'ai fatto in ammorá.... (du har gjort mig förälskad)

(adress till bloggen: http://italien.spel.fotbollskanalen.se/)

Inga kommentarer: