torsdag 26 november 2009

Mina "katter"...

..ja, det fick bli "katter" för ibland vet jag helt ärligt inte. De är ju såklart katter i den bemärkelsen att de mjauar, äter och sover...precis som en katt ska. Men de har en hel del andra konstiga saker för sig.

Vännen, den gamle, han älskar oliver. Det räcker med att jag bara rör burken inne i kylen för att han kommer och vill ha. När han väl får en, så kelar han med den, leker lite med den, slickar på den, och förhoppningsvis äter han upp den till slut. Nån gång har jag hittat en väldigt torr, ihopskrynklad oliv under soffan... Och när han då ätit upp den, så går han på mina fingrar, även om jag tvättat dem... Knäckebröd är en annan grej som Vännen gillar...

Larsson, den lille, han gillar fetaost...

Båda två gillar såklart kattmynta godis... de brukar få ett par bitar var, en bra bit ifrån varandra. De älskar det, och blir helt knarkade av det. Stora pupiller, åmar sig på golvet, sen efter en stund börjar de slåss...

Häromdagen hade jag varit inne i stan, och handlat på "L´herbier de Provence", och kom hem med en påse Herbes de Provence och en liten påse Valeriana-te. Larsson, framme och nyfiken som alltid, blir helt tokig när han känner lukten av örterna... Han börjar kela med den, biter i den och tar den mellan sina framtassar och river på den med baktassara, ni vet så som katter gör... I alla fall, sen kommer Vännen och det är kattmyntan all over again - båda två helt knarkade och sen börjar de slåss om påsen! Jag tror att där är mynta i den örtblandningen, och det kanske kan förklara en del.

Men, det som de verkar gå igång mest på är det här teet jag köpte. Det ska vara lugnande, avstressande, mot magknip och ska hjälpa en att sova... för människor i alla fall... tydligen inte för katter. Jag sitter här med en kopp te nu, och båda katterna svansar runt mina ben... Helt tokiga!

Jag lyckades spela in en liten snutt när jag skulle brygga mitt te... kolla filmen här ovanför, och så kanske ni förstår vad det är som får mig att undra...

För övrigt måste jag tillägga att de gillar inte fisk eller räkor i någon form...

4 kommentarer:

Frida sa...

Haha, vilka roliga katter du har! Våra katter e heller inte förtjusta i fisk och räkot, men Chilli älskar chips och Cayenne ostbågar=).

Romfreak sa...

Typiska knarkar-svingar från Larsson. De blir helt opålitliga i det abstinenstillståndet..... och slår hej vilt & hårt åt alla håll. Även mot de som de tycker om. Du kunde ju ha i allafall öppnat påsen bättre åt honom, va.....om han ändå skulle ha.... hur som helst.... Larsson behöver in på avgiftning. En klockren bedömning. Men istället ser jag hur matte S uppmuntrar åt andra hållet och bara skrattar sig igenom det tragiska :) Lite mer avgiftning -- och ansvar, alltså. Hmm?

En intuitiv tanke slår mig medan jag ser filmsnutten. Jag får en "känsla av" (som medierna säger på TV ;) att Du en gång i tiden satt bänkad på Il Colosseo under alla de 100 dagarna invigningen tog. Och njöt av bråken och alla fajter. Först Gladatorerna, senare djuren som säkert var höjdpunkten. När de slutade med Gladiatorer (någon kjesare satte ju stopp) så var det "bara" djuren. När de inte längre var så lätt att få dem från Afrika till Rom så gick man över på enbart inhemska björnar (!). Och nu......i denna inkarnation.... håller Du tillgodo med små huskatters knarkarsvingar höga på örtdofter. Men jag ser en röd linje och ett mönster. Det är rätt otäckt när man tänker efter hur ränderna aldrig går ur ;) Så snälla, sluta knarka ner katterna. Jag har själv en underbar katt som betyder oerhört mycket för mig. Detta var verkligen en tung fredag.

Little miss Sunshine sa...

Näh, du Romfreak... blodig underhållning är inget för mig, och har aldrig varit.
Och jag uppmuntrar heller inte till att använda droger...

Sen, under de 100 dagar som invigningen pågick, hette inte bygget Il Colosseo... Det riktiga namnet är Amfiteatrum Flavium, efter Flavierna (Vespasianus och Titus) som byggde den. Smeknamnet Colosseum har den fått av den kolossalstaty av kejsar Nero som stod strax framför, mellan Venus och Romas tempel och teatern...

:)

Romfreak sa...

Jag vet så klart, jag bara testar Dig ;) Undrar vem som snodde statyn? Det är väl inte den de ställt vid Capitolium, eh? ;) Nä, det är ju inte token Nero på hästen.

Och jag skojar så klart rakt igenom med Dig om de coola katterna. Det var faktiskt riktig kul att se filmsnutten. jag har tryckt på knappen åtskilliga gånger och garvat ikapp med Dig. Vänstersvingen är riktigt snygg! Hoppas Du inte tog det på något sätt som jag inte alls menade. Ok?

Har Du kollat länkarna förresten jag postade som kommentarer under MBT-bloggen? Pantheon webkameran speciellt......den är vanebildande precis som örterna, Du vet. De övriga länkarna passar jäkligt fint till Romvandringar och ömma fötter. Eller snarare för att undvika det ömma.