fredag 26 november 2010

Piena d'ansia fanculo!

Ångestladdat som fan!
Idag är det Dagen D. Tenta i italiensk grammatik och text.
Och jag har tagit slut på mitt Sant'Eustachio kaffe.
Det snöar ute och antagligen får jag åka till Lund ett par timmar innan tenta börjar. Jag menar, tågen kan man inte lita på, särskilt inte när det har kommit ett par flingor snö.

Alla skyltar, all reklam och rubriker i tidningar som jag ser översätter jag. Eller försöker. Ganska kul att jag kommit in i det tänket.
Det kommer att komma frågor på texterna om Salvo Montalbano som vi läst, och jag tror att jag måste skumma igenom dem igen för att ens komma ihåg vad de handlar om. En handlar om Djävulen och hans odör, en om Miraklet i Trieste, en om Den gamle tjuven, en om Väskryckaren och en om 50 par spikskor....
Sen behöver jag bara kolla igenom verbändelser och reda upp Congiuntivo och Condizionale som jag alltid blandar ihop.
Sen?
Jo, sen skiter jag fullständigt i det! Näh, kanske inte, men jag är sanslöst trött på det här nu. En månad! Jag har pluggat konstant i en månad på det här! EN MÅNAD! Och jag är så trött. Snoozade en timme nu på morgonen, och nu när jag väl har kommit upp och sitter här med mitt kaffe och har ätit min frukost så är jag inte ett dugg piggare.

Det skulle väl vara fan om jag behöver göra omtenta?!

Inga kommentarer: