fredag 12 februari 2010

Topografi & geografi

Jag har alltid gillat kartor... av någon anledning. Geografiproven vi hade när vi gick i 5an, de med länder och städer, var de enda proven jag hade alla rätt på genom hela grundskolan.
Jag vet inte, men jag antar att jag bara vill veta var saker och ting finns.

Det stora intresset för Roms topografi har alltid funnits där, men började på allvar när jag skulle åka dit i mars 2009. Jag fick en fin liten karta av italienska turistbyrån, och i den har jag kladdat ner massor med bra och välbehövliga saker. Den är väldigt sliten och havererar väl totalt snart, men det finns ju tejp :).

I alla fall, jag har dessutom som den nörd jag är, tillverkat en egen karta oxå! Ca 200 utskrifter på Google maps... Jag har klippt, klistrat och pusslat ihop den här kartan, och hade den ett tag uppsatt på väggen i mitt lilla sovrum. Den fick liksom inte plats någon annanstans. Just nu har den degraderats till en låda vid mitt skrivbord...ändå nära till hands.

Jag har kladdat på den, ritat på den, skrivit, ritat antika vägar och gator, satt ut väderstreck... Det är bra att ha en så stor karta. Så fort jag hittar någon information om t.ex. ett tempel i Rom som jag inte kände till, så ritar jag in platsen på min karta.

Min Cuppsats kommer naturligt nog handla om Roms topografi. Med avgränsningen till hur det såg ut under Konstantins tid (300-talet), och hur han manifesterar sig själv i stadens topografi efter segern över Maxentius.

Kanske ni gäspar nu, ni som läser detta, men det kan ju vara bra att ni vet vad jag sysslar med när jag inte skriver här :)

Och bara så ni vet... Rom byggdes på 12 kullar :)

4 kommentarer:

Romfreak sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Romfreak sa...

Du är GRYM, Solstråle! Jävla kvinna vad läcker Du är :)

Little miss Sunshine sa...

Hahaha, tack min vän!

Men, va menar du?

:)

Romfreak sa...

Ditt sätt att vara så klart.

Med den intensitet och det driv Du går in i saker när Du mår riktigt bra. Kunskapstörsten, den omättliga. Den är Grym. Detaljerna, de små Du lägger energi på -- det Du kallar nördigt. Jag funkar på samma sätt, men Du är min överman. Jag har kommit till insikt. Så jag lägger mig ner här och erkänner mig besegrad, så kör det romerska svärdet i mig eller låt mig krypa undan och hämta mig lite :) Wow, hörredu. Det här är för sexigt.

Man måste varit på sin botten ibland för att kunna nå sin topp. Det är så häftigt att se att det är så. Du är läcker att se där uppe på krönet av kullen, men helt ok därnere också. Det är det jag menar. Missförstå mig nu bara inte ;) Ähh, du har nog snappat rätt, tror jag.