söndag 28 februari 2010

Saker som gör mig glad del 3

När jag upptäcker och lär mig nya saker! I löööööv it!


Som igår t.ex... jag satt och skrev på det där examensarbetet, och just då var jag inne på en basilika som ligger på Velia, mellan Forum och Colosseum. Då hittade jag ännu ett tempel som jag inte ens visste fanns! Templum Urbis hette det. Och ännu mer exalterad blev jag när jag upptäckte att det är det templet, på vilkens baksida Forma Urbis satt! Woooohoooo! Jag älskar detta!


För er som inte vet vad Forma Urbis är, så är det en gigantisk karta i marmor över Rom, som tillverkades i början av 200-talet under kejsare Septimius Severus. Den finns delvis kvar idag, fast mååååånga bitar fattas. Men, i vilket fall som helst så utgör den en väldigt värdefull källa. Jag hoppas att jag en dag ska få se denna i sin helhet (så gott det går i alla fall). Denna tillsammans med regionkatalogerna Curiosum och Notitia.... aaaaaah! Jag har faktiskt snokat i en bok på arkeologens bibliotek med massor med kartor med de olika fragmenten på.


Det som är lite jobbigt med den här kartan är att den är orienterad nord-syd; man ser alltså allting norrifrån. Lite irriterande då man är van vid att se kartor från ett helt annat perspektiv.


När jag tänker efter så har jag ju faktiskt sett delar av den. I höstas när vi var inne på Colosseum, och de hade en utställning där. Hela förra året firade de Vespasianus (av någon anledning som jag nu glömt) och där fanns förutom djurben man hittat i gångarna under, keramik, inskrifter osv, den bit av Forma Urbis som visar Colosseum och Ludus Magnus (gladiatorkaserner med gym).







Detta fotot tog jag i utställningen på Colosseum. Man ser Colosseum nedre högra hörnet och Ludus Magnus i mitten högst upp.

:)

2 kommentarer:

Romfreak sa...

Tänk om kartan än idag hade fått sitta där den satt ....om man inte varit så het på att ta marmorn till annat........ puckon.....och alla turer före det dessutom. Hål i väggen som slogs upp 'genom' kartan som genomgång....... jag som trodde man var smarta på den tiden. Men det där måste ju ha varit på ap-stadiet. Å andra sidan skapar det lite sport att sätta ihop den igen......

Det verkar som om det tog ända fram till mitten av 1700-talet till man började ta hand om det som fanns kvar? 2002 hittade man ytterligare en drös bitar och det verkar vara det senaste. 1186 bitar och 10% av det hela om jag läste rätt! Lite småplock att pyssla med frampå kvällskvisten.

Först fattade jag det som om kartan suttit på utsidan av kåken, men det var ju på insidan. Det är ju ändå lite häftigt att väggen står kvar. Är det bara en vägg eller en hel byggnad kvar? Jag kunde inte låta bli att jaga lite jag också eftersom jag fick för mig att det Du berättade hörde ihop med de pelare man ser efter Via Scara (där den där grinden förstör allt det roliga). De pelarna är speciella, jag såg en bild tagen i skymningen när gatljusen var tända, fortfarande ljus kvar på himlen, ett par som pussades och en katt som sneddade över Via Sacra....med Coliseum bakom. maffigt. Jag gillar just den här platsen. Jag får den där klumpen och sedan rysningen. Jag skall gå dit det första jag gör...

Ja, jag förstår att Du gick igång på det här. Fridens Tempel.... och jag vaknade faktiskt till lite också.

Det verkar som om man inte riktigt förstår vad kartan egentligen var till för? Bara en utsmyckning på väggen? Det är ju inget man tar med sig på en stadsvandring direkt.

Lite länkar om Du inte redan har hittat dessa, men det har Du säkert:

http://formaurbis.stanford.edu
/index.html
http://metamedia.stanford.edu
/~mshanks/weblog/?p=130
http://formaurbis.stanford.edu
/docs/FURmap.html
http://formaurbis.stanford.edu
/docs/FURproject.html

Data bas på det som hittats:
http://formaurbis.stanford.edu
/docs/FURdb.html

Det måste vara lättare att lägga pussel digitalt än för hand ;) De tycks ju också kunna använda teckningar för att ersätta sådant som är borta. Det verkar vara ett stort projekt som många jobbar med. Kolla mina länkar.

Ja, Du kanske får se mer av kartan till slut än man först tror när man hör 10% i nuläget. Vem vet, Du kanske jobbar med dem på det i framtiden när Du är klar med plugget. Fixa en "praktik/trainee" hos dem i projektet.....(jag menar allvar, Solstråle).

Micke

Romfreak sa...

Skriv till dem