onsdag 23 december 2009

Ännu en gång...

..jag lägger mitt svar till dig här, Romfreak (jag vet ju inte vad du heter, mer än initialen M)... Det är ju trots allt kul med inlägg eller hur?

Jodå, Appia har/är ett prostitutionsstråk har jag hört. Jag har åkt därute på kvällen, men inte sett nån sån flicka faktiskt. Sitter man bara i en bil så känns det ganska säkert.

Jo du, Appia kan jag en del om. Hade en muntlig redovisning om romerska vägar för ett tag sen, och jag kan berätta massor! T.o.m hur de byggde de där vägarna... Och att Appia byggdes år 312 fvt... Jag var tyvärr aldrig längre ut än bara 100-150m från Cecilia Metellas mausoleum. Men, när jag var i Rom första gången var vi nere i San Callisto katakomberna och det var riktigt coolt! Det måste upplevas, helt klart.

Jo, Pantheons bronsportar är "a l'originale". Och väldigt fina!
Med Pantheons pelare, menar du då kolonnerna i själva Pantheon eller obelisken på piazzan? För obelisken kommer givetvis från Egypten, men kolonnerna vet jag faktiskt inte riktigt. Får ta och kolla upp det tror jag :)

Jo, den katolska kyrkan har "förstört" mycket i denna underbara stad. Som t.ex. att hugga bort eller täcka över alla penisar på hedniska statyer... Och använt de flesta monument som reservdelslager vid bygge av kyrkor och annat. Forum ser ju ut som det gör just bara därför. Tror inte de tog så mycket marmor från just Pantheon, men däremot allt guld från takets insida. Taket är fantastiskt även nu, och särskilt när man tänker på att allt är gjutet i ett stycke! I alla fall, guldet från taket använde man när man byggde baldakinen i Peterskyrkan... tänk på det när du ser midnattsmässan i morgon :)...
Lite synd tycker jag allt att det är med den har plundringen, men på något sätt tillhör det charmen i Rom. Tanken på att San Pietro är delvis byggd med rester av hedniska tempel, det är coolt! De kastade väl bara lite vigvatten på stenbitarna sen var det väl ok för dem att använda dem.

Precis bredvid Pantheon ligger det en liten kyrka (vid elefantobelisken) som heter 'Santa Maria sopra Minerva', och som är byggt ovanpå ett gammalt hedniskt Minervatempel... Att de använder en hednisk gud i titeln betyder antingen på att de hyser en viss vördnad för de gamla hedniska gudarna, eller att de vill visa att HA vi kan göra så här för vår religion är bättre!

På tal om kyrkor och plundring, så måste du se 'Santa Maria in Aracoeli'! Varenda kolonn är tagen från antika tempel runt om i staden, och ingen är den andra lik... Det är coolt! Och även den finaste kyrkan i hela staden.

Det är en stor del i Roms charm, det här med återvinningen.

Palatinen går på samma biljett som Forum, så man måste gå in antingen vid sydsidan, den mot Celio, eller vid Via dei Fori Imperiali... sen behöver man inte visa biljetten när man går upp på Palatinen. Den gäller ju till Colosseum oxå, så kasta inte den! :)

Det finaste/intressantaste på Palatinen? Hmmmmmmm...... Att titta ner i de stängda avdelningarna, ner i Cryptoporticus och i salar är häftigt. Augustus hus tycker jag är lite märkligt och har aldrig fått något grepp på. Det är pyttepyttesmå rum man ser. Jag vet att han bodde i ett anspråkslöst hus däruppe, men vet inte hur stort det var. Men de rum man ser är verkligen piccola. Får ta och kolla upp det!
En sak som är väldigt coolt och som triggat mig väldigt mycket är Lupercal, grottan där la Lupa ska ha diat Romulus och Remus. Den ligger i hörnan, bortom Romulus hydda och ner mot norra hörnet av Circus Maximus. Inte öppet eller nåt, men jag är ju snart arkeolog så då tänkte jag fixa in mig där :)

Men, det som är det allra finaste häruppe är utsikten över Circus och Aventinen. Man kan föreställa sig banan som den såg ut, man kan nästan höra de 190 000 (några källor säger runt 250-300 000) skogstokiga och vrålande romare och ser hästarna galoppera för allt vad de tyar... Man ser Aventinen med alla bostadhus och rök och känner nästan lukten från denna folktäta del av staden. Nästan som Suburra, fast nog trevligare.
Väldigt mysigt är oxå Farneses trädgårdar... lummigt och en oas där man slipper allt buller. Det kan man behöva ibland i en stad som denna. Hela Palatinen är faktiskt väldigt tyst.

Aventinen är oxå väldigt mysigt. Det finns en liten park, Parco degli Aranci, där man har en fin utsikt över floden och den andra sidan ända bort till Gianicolo. Man kan t.o.m. se Garibaldistatyn härifrån. Utanför parken ligger Clivo di Rocco Savello. Det är supermysigt där på kvällen! Där har det druckits många flaskor vin :)

Längre bort på kullen, mot Testaccio, ligger Cavalieri di Malta. Det är här det där nyckelhålet genom vilken man kan se Peterskyrkan finns. Coolt! Men akta dig för männen med kpist! :)

Sen bor ju Roberto Benigni här oxå, och bara det är ju värt ett besök!

Så ja, ett långt svar igen... ett långt inlägg. Jag undrar om någon annan mer än du verkligen orkar läsa det! :)

God Jul!

3 kommentarer:

Romfreak sa...

TACK Solstråle!

Tro det eller inte, men mitt hjärta har dunkat så stenhårda slag i bröstet medan jag läst varenda ord. Det slår fortfarande hårt här, en halvtimme efter. Sanslöst. Vuxna karln.

Om Du visste vilken enorm respekt jag känner. Respekt kan vara lite olika saker. Att se inte bara orden och kunskapen, utan också Din intensivt brinnade lycka över Ditt intresse, är så härligt starkt. Jag har bara hunnit läsa det en gång ännu så länge, men skall läsa det om igen flera gånger. Jag förstår nu mer av hur mycket och hur djupt Du går i detta, även om det känts rätt solklart tidigare också. Men hur mycket det VERKLIGEN betyder för Dig. Och.... arkeolog om 1,5 år...... ja jävlar i havet.

Det här är verkligen Ditt kall, Sara.

Och jag känner nu att jag själv har så mycket MER i Rom att hämta, än "bara" min egen personliga utveckling och ge feedback till min hungriga själ som vill ha revansch på gammal, till viss del, besvikelse. Min grej i Rom är odefinierbar om än själsligt djup. Samtidigt frågar jag mig varför det sitter så hårt när det är så odefinierbart. Något mycket speciellt måste det vara och jag har alltid varit övertygad om det. Jag måste ta hand om denna och räta upp den, därför jag vet hur mycket sådant betyder. Jag har sagt det här förut, jag vet.

Samtidigt märker jag också att det intresse jag börjar känna för det Du berättar, även om jag naturligtvis nosat lite på det tidigare, får mig att rysa på ett litet underligt sätt. Kanske har jag tyckt att det varit för tungrott att plöja strikta faktan förut och valt att lägga samma energi Du lägger på Rom, fast på annat. Kanske borde jag lagt den där Du lägger den. Kanske borde jag det. Det finns även några andra ämnen jag känt samma typ av frågeställning till. Men aldrig så här starkt. Jag är en aning omruskad just nu ikväll :) Det är så det ska vara när något tar rätt.

Såg Du på mässan ikväll? Jag höll på att missa den! Den börjar alltid 24, men det stod 22 och jag sa bara klantskallar, tryckfel. Tio över 22 slog jag på kanalen och Il Papa var i full gång. Jag visste inte att en tokig Donna hoppat på både honom och en kardinal en stund tidigare.Jag reagerade bara på att han var en aning darrig på rösten när han skulle sjunga och att han såg ovanligt stirrig ut i början. På nyheterna efter mässan sa de att Påven blivit påhoppad och jag undrade var fan jag själv varit egentligen..... men kom på att de 10 minuterna jag missat innehöll dådet. Bad tajming som vanligt.

Appia-promenaden måste vi göra någon gång i framtiden......

Grazie, Amica.

Romfreak sa...

Lite uppföljning när jag ändå har en stund över här på julaftonsnatten:

Jo, det är kolonnerna i själva fronten på Pantheon jag menar. Hörde en liten kommentar i en dokumentär för bara några veckor sedan, tyckte att det lät rätt fantastiskt.....de sa också hur många ton varje pelare vägde. Som jag inte minns nu.......... Jag skulle vilja veta vilken väg de tog och hur det gick till ;) Snälla, tänk bara på att det är jul nu också..... jag vet nog vad som kommer att hända! Det här var inte ju bra sagt.

Jag har fått för mig för länge, länge sedan att hela ytterväggarna på Pantheon var klätt med marmor men blev strippat på det av någon stolle rätt tidigt? Kanske inte till San Pietro men ändå, snodde man guldet så låg kanske marmorn illa till också. Det är nog jag som snurrat till det med mina lösa fragment. Att själva domen är ett mästerverk i konstruktion har jag haft klart för mig. Jag älskar Pantheon. Det var det första riktiga monument jag såg min allra första morgon i Rom, jag kom visserligen från Pza Pietra hållet, men det hängde ett stort skynke för Tempio di Hadriano där.... så från Via dei Pastini såg jag för allra första gången ner mot ett Pantheon som jag visste att man fått titta upp mot en gång i tiden. Alla jordlagren har nu byggt på så att det låg lägre än då..... min första historisk lilla reflektion. Det nöp till den morgonen på många sätt, jag glömmer den aldrig. Natten hade jag tillbringat på Via Bocca di Leone, mitt i gyllene triangeln. Jag tog mig därifrån fort och tidigt.....

Är det Livias hus som är det som är Augustus lite anspråkslösa hus? Eller menar man ett annat när man pratar om Augustus hus? Han kanske hade mindre krav än jag på boendet ? Le stanze piccole all'Imperatore, e le grandi per me, grazie mille ;)

Kommer man inte in på Forum längre utan biljett? Jag trodde det bara gällde Palantinen som fått ändrat till inträde på senare tid? Och att Forum fortfarande hade fritt in. Vilket bök de hittar på. Jag har sett att man på en del amerikanska reseforum pratar/gnyr om ändringarna för Palatinen och även att en port har stängts till Palatinen, förmodligen den södra. Det var redan i somras. Finns det två södra ingångar och bara en av dem bommats igen? Tänker Du på den en bit upp efter Via Sacra när Du säger södra? De har väl inte lagt spärr redan vid Via Sacras början vid Coliseum, utan har den en bit upp till vänster om bågen. Och låtit första snutten vara öppen. Annars går jag ned för räkning....ähh fan, då jag plankar in via någon tät buske! Jag måste gå via Sacra direkt när jag kommer. Jag kan inte vänta på det.

Det dumma med att betala biljetter online och skriva ut själv hemma före resan är ju att man måste specificera datumet. Spöregnar det så kanske man vill skippa den dagen, men då är det kört med gräddfilen. Annars är det ju ett rätt smidigt koncept för att slippa köerna och istället glida i snabbfilen. Problemet är ju att man inte har någon skrivare med till den bärbara minin...... blir förmodligen lite problem med att läsa streckoden på biljetten från en bildskärm man håller upp....... ok, som sagt, man plankar in och ger dem fingret om så skulle vara. Jag blir så full i garv av carabinieris sirener ändå. Man tror att det är något litet barn med en leksaksbil som kommer runt hörnet. Ambulansernas sirener är ännu mer skrattretande -- jag ligger nästan dubbel. Jag kommer nog bara stå och skratta..... och de tror att jag är någon riktig skruvad wacko. (och det är ju sant i och för sig). Enda gången de inger någon form av respekt är när de åker i kortege med höga diplomater genom gränderna i 180 km/h. Då man trycker sig mot väggen och hoppas på små backspeglar på bilsidorna. Med lite otur kan man få känna på viss spanking :) Det bästa är att ha skinkorna utåt, annars blir det jobbigt.

Romfreak sa...

Lupercal triggar mig igång också. Snacka om begynnelse! Wow! Fixa in mig också, va. Specialtillstånd, tack! Det här är tungviksthistoria. Undrar hur det ligger till med den gamla myten om varginnan, bröderna och allt. Att man funnit lämningar och fått fastställt att Rom verkligen uppstod på Palatinen verkar ju klart numera, men Varginnan, Bröderna i Tibern och resten. Vad tror Du? Finns det några varianter på hur det gått till? Det brukar ju alltid finnas något alternativ till myter. Fast det är klart, om herden hittade ungarna snart efter att varginnan tagit hand om dem..... men att dräpa brorsan för att man blir osams om var stadsmuren skall gå...... dålig nivå på syskonkärlek. Tror Du att det kan ha berott på uppväxten de haft? Sån't kan verkligen ställa till det i vuxen ålder ;) Sant eller inte, att se grottan är ju också att se det första av Rom? Jag skulle hellre leta efter den än efter Fontana di Trevi. Även om grottan sannolikt är mindre....

Något som förvånade mig för ett tag sedan är att jag läste att Coliseum användes en tid som bostäder.... och spinneri (!). Undrar om det spökade där en aning eller så nattetid.... i ettorna på källarplanet speciellt då? Ett visst antal vilsna själar som inte tagit sig över till andra sidan kanske stod på kö som i dagens biljettkö för att komma över och få ro..... ;) "Tyvärr lilla gubben, ogiltig biljett, kom tillbaka med en bättre". Jävligt frustrerande. Vem vet, man själv kanske är en av dem och nu försöker hitta goa lägenheter med takbjälkar......som någon sorts kompensation. Du ser ju dessutom hur jag hängt upp mig på biljettköer.......

Jag ser att Du redan valt ut Santa Maria in Aracoleli. Okejrå! Jag är inte den som sätter mig på tvären :)

Tack igen för det Du skrivit!

/ Mi :)