fredag 21 januari 2011

Benvenuto!

Nu är jag här! I Rom!

Kl är 20:19 *piiiiip* och jag är trött som jag vet inte vad. Dagen började tidigt... eller så var det gårdagen som aldrig slutade känns det som. Sov nästan inget inatt.
Hjärtat kom igår kväll, och meningen var att han sen skulle åka hem och jag skulle sova hos Emma. Men Hjärtat ville stanna, och såklart ville jag det oxå. Vi gick en liten promenad ner till Emma så jag fick säga hejdå. Lite sorgligt, men hon kommer ju snart och hälsar på! Sen gick vi hem igen och jag packade färdigt. Försökte sova sen, men som vanligt innan jag ska åka nånstans så gick det inte så bra. Sen gick alarmet kl 6, och då var det lika bra att gå upp. Jag lullade runt lite, och fick det sista gjort. Sen åkte jag och Hjärtat till Centralen. Han följde mig ända ner till tåget, och stod och vinkade av mig när det gick... fina Hjärtat!

På Kastrup gick det, trots alla människor, smidigt och snabbt att checka in och allt det där. Sen pep något när jag gick genom säkerhetskontrollen.
Käkade frukost för 20 euro! Fick lite tröst senare då jag blev bjuden på Jäger... kl var väl sisådär 9.45.
På planet fick jag sitta vid mittgången, och jag gillar det inte alls! Jag brukar alltid ha fönsterplats, men tyvärr fick jag inte välja det själv denna gången. Så flygresan var skittrist. Gjorde ett tappert försök att sova lite, men det gjorde ont i nacken, och jag var rädd att jag skulle börja dregla och snarka... så jag höll mig vaken.
Väl nere på Fiumicino gick allt jättesnabbt. Väskan kom meddetsamma, tåget gick 1min efter jag hoppat på. Max 20min innan jag var därifrån. På vägen in fick jag se ett gäng hemlösa som byggt bo precis in till järnvägsspåren... känns ju säkert!
Utanför Termini skulle jag ta taxi. När jag väl fick uppmärksamhet av chaffisarna så var det säkert 10 av dem som drog i mina väskor. Till slut följde jag med han som vann :). Han sa att det skulle kosta 28 euro och jag protesterade vilt. På knagglig italienska blandat med engelska sa jag att förra gången betalade jag minsann inte mer än 14-15 euro! Så sa han nåt som jag inte riktigt förstod. Då sa jag "Du får max 25, basta!" Han hade dessutom inte ens taxametern igång. När vi väl kom fram till Institutet så hade jag en 50-sedel och en 20-sedel och lite skrammel. Han hade ingen växel, så jag gav han 20an och mitt skrammel. 24.50 blev det... hehehe! Jag vann! Sen sa han "Ciao Bella" och körde.

Fick rummet som ligger bredvid det jag hade när jag var här i somras. Helt ok, även om jag inte är riktigt nöjd med att jag får dela badrum. Det är jag och tjejen som heter Tess, som oxå ska gå kursen, som bor i rummen bredvid varandra och får dela. Jaja, det ska väl gå det med.

Ringde och rapporterade till mamma och pappa, pratade med Hjärtat och packade upp. Sen gick jag ut för att hälsa på Rom!

Vanliga promenaden ner genom Villa Borghese, Piazza del Popolo och Via del Corso. Jag gick in i en gata mittemot Via Condotti bara just för att inte alltid gå samma håll, och virrade bort mig totalt. Marsfältets gränder är som en labyrint där man blir helt vilse och till slut vet man inte åt vilket håll man går. Hittade en liten mataffär och handlade frukost till imorgon, och lite chips. Dagens snåla intag av mat gjorde sig påmind så jag gick in på en mysig Osteria och åt lite Carbonara. Sen yrade jag vidare och tänkte att jag snart måste vara i närheten av Pantheon. Jo, jag hittade Via del Pantheon och gick dit. I somras blev jag så besviken när jag såg templet, och det var precis likadant nu bara det att byggnadsställningarna (eller renoverings-) stod på motsatt sida. Jag blev lite sur så jag gick till Sant Eustachio och drack kaffe istället. Lullade vidare ut på Corson igen och ner mot Piazza Venezia. Fick dricka en kaffe till bara för att låna toaletten... nöden har ingen lag.
Sa hej till Colosseum och tog bussen hem. På bussen slumrade jag till så trött jag var. När jag sen hoppade av så regnade det och var kallt. Nu sitter jag här, småfryser, är trött som attans och tycker lite synd om mig själv.

Fast inte så synd egentligen... jag är ju faktiskt i Rom!

3 kommentarer:

Lilla hej sa...

Jag vill se foto på ditt rum!!!

Little miss Sunshine sa...

Det kan tänkas komma imorgon! :)

MEREI sa...

- SEMPRE FORZA ROMA!