söndag 23 januari 2011

Puh!

Vilket tempo jag fick upp idag!

Jag tog bussen härifrån ner till Colosseum, tog ut pengar, drack en kaffe, och gick i rask takt bort mot floden. Massor med turister överallt såklart.

Gick förbi Palatinen och akvedukten och fick syn på något intressant upp på Celio. Ska ta och kolla upp det när vi ska dit nu i veckan. När jag kom bort i hörnan av Palatinen och Circus Maximus så tittade jag på den plats där Septizodium en gång stod, och förundrades lite över varför inget finns kvar av den. Något litet brukar det ju finnas, men nej. Tydligen var det påven Sixtus V som lät riva den år 1588. För er som undrar så var Septizodium är så var det en byggnad som stod som en fasad mot Via Appia, så att det skulle ge någon form av ett monumentalt välkomnande för de som var på väg in till staden.

Jag gick vidare och fick se en duva som precis blivit påkörd av en bil, och flaxade och vred sig i plågor. Jag började nästan gråta, och var beredd att gå över och slå ihjäl den så den slapp plågas. Den dog precis när jag skulle gå dit. Det var hemskt att se, även om det bara var en duva.

Nere på Circus såg det ut som alla andra dagar; folk rastade och lekte med sina hundar och förälskade par gick och kramades. Där fanns även två grupper med människor som stod och sjöng. Jag uppfattade "hallelujah" och något som måste varit "Gesù" fast som lät som "sushi".

Vid övergångsstället vid Ara Massima d'Ercole tutade en bil på mig och jag tittade såklart. Då sitter där en italienare och kastar slängkyssar till mig. Jag skrattade lite och tänkte att jag måste lära mig säga "Tack så mycket, men sluta vara en parodi på er själva" på italienska. :)

Ja, jag kom till Porta Portese och det var precis som vanligt. Idag gick jag nästan hela rundan, och undrade lite hur jag nånsin ska orka att gå hela.

Mitt arkeologjag blev både ledsen och irriterad när jag såg grekiska och etruskiska vaser säljas som loppisfynd. Någon hade t.o.m. Terra Sigillata-skålar. Någon hade bara en låda med skärvor av olika slag.

Och så tog det slut, och jag kände inte igen mig. Men, when in Rome, do as the Romans. Så jag gick dit alla andra gick och hittade till slut rätt. Hittade även en pizzeria. Hungrig var jag. Gott var det.

Sen lullade jag genom Trastevere. Gick faktiskt igenom min gränd denna gången. Vidare genom de smala, krokiga och allt annat än plana gränderna. Till slut kom jag upp till Vatikanen. Där hittade jag denna!
















Det är 13 år sen jag såg den förra gången. Den är väldigt speciell. Det blir lite coolt oxå när man sedan tittar bakom krubban och ser obelisken i närheten av vilken Petrus korsfästes dryga 100m härifrån.
Jag gick vidare för att leta upp en engelsk bokaffär på Via di Ripetta, men hittade inte den. Så jag hamnade såklart på Corson igen. Tog en liten tur in på Lush och kom ut därifrån med en inpackning och något som fixar till allt möjligt med håret. Det verkade bra tyckte jag.
Jag tänkte att jag skulle ta en liten tur längs med Via Flaminia norrut, men jag ångrade mig och gick hem istället. Nu sitter jag här och skriver, och ni anar inte hur trött jag är.
Men de flesta mål jag hade med dagen är nådda!
Porta Portese - check!
Vatikanen - check!
Ont i benen - check!
Ci vediamo!

Inga kommentarer: