lördag 22 januari 2011

Sotto una pioggia

Det har regnat i princip hela dagen idag. Mig gör det inte så mycket, eftersom jag gillar regn. Det gör mig lugn i själen på något sätt.

I morse gick jag ut, ekiperad i regnstället jag så smart hade tagit med mig, och gav mig iväg för att hitta den där mataffären som heter GS. Min älskade karta har jag glömt hemma, så jag hade bara bilden från Google maps i huvudet när jag gick dit. Affären skulle ligga i korsningen Via Veneto/Via Galoppatoio. Jag kom till en liten rondell och där såg jag namnet på den sistnämnda. Men det var ju inte där det skulle vara. Träffade en australiensare som såg lika förvirrad ut som jag, och vi försökte lösa det hela. Han hade en karta, en sån man får på sitt hotellrum, och just där vi skulle fanns det reklam... så man såg inte ett dugg. Vi gick in i den lilla parken som låg framför oss, och som jag trodde var Galoppatoioparken. Träffade på en liten familj och frågade dem om de visste. Det gjorde de inte, men de hade i alla fall en karta. Den visade inga mindre gatunamn alls. Men de var norrmän i alla fall, så jag fick pratat lite svenska med dem.
Det där med språk är förvirrande ibland. När jag hade träffat australiensaren så gick vi och frågade ett par italienare om vägen. Jag pratade för han kunde ingen italienska. När jag sen skulle säga till honom var vi skulle gå så sa jag det på svenska. Han tittade lite konstigt på mig. När jag sen pratade med norrmännen så svarade jag "sì" där jag istället bara kunde sagt "ja".
Sen såg jag två gröna fåglar! Har ingen aning om vad det var för några, men det kan ju misstänkas att det var två undulater på rymmen.
Jag hittade till slut min mataffär och handlade. Åh vilka underbara grönsaker! Shoppade på mig lite allt möjligt där, men frukt och grönt hade jag tänkt shoppa loss på en torgmarknad i närheten om ett par dagar.

Tungt var det i alla fall att gå hem med maten... precis som hemma! :)

Lite senare i eftermiddags gick jag ut en liten promenad. Som vanligt till Piazza del Popolo och Corson neråt. Men idag kände jag för lite flärd så jag gick in på Via dei Condotti för att titta i lyxbutikernas skyltfönster. Inget som var riktigt WOW där faktiskt, men Louis Vuittons fönster var helt ok med lite nya coola färger på väskorna.

Kom såklart så småningom till Pantheon och ni måste bara se så gräsligt det är...











Denna byggnad som är så cool och så vacker i vanliga fall!!! I somras var ju ställningarna på högra sidan, och jag trodde man skulle få slippa det här nu och se Pantheon i all sin prakt och storhet. Jaja, de kanske är färdiga tills början av april.
En kul grej som hände här var att det kom ett gäng Hare Krishnas. Hihihi! De var så härliga! Dansade och sjöng och var allmänt lyckliga.

Hamnade senare nere i närheten av käre Caesars dödsplats och gick in på Feltrinelli (bokaffär). Jag vet inte riktigt hur länge jag gick där, men när jag kom ut var det i alla fall mörkt. Hittade en ny bok av Alberto Angela som jag gärna skulle vilja ha på engelska, men de hade inte den. Ska ta en tur förbi Borri Books på Termini och kolla hos dem.

Eftersom jag har lite självbevarelsedrift, och inte har någon lust att gå igenom Villa Borghese själv när det är mörkt, så tog jag bussen hem. Och nu sitter jag här och njuter av en lugn kväll i mitt lilla rum.

Vill ge er ett mattips förresten! Jag hittade ravioli fylld med kronärtskocka idag. Vet inte om det finns hemma, men man kan nog ta vilken ravioli som helst. Koka raviolin, och häll ut i ett durkslag när det är klart och låt ligga där. Ta av kastrullen från plattan och häll i olivolja, hackad vitlök och små klyftade tomater. På med lite salt, peppar och chili och fräs till lite. I med raviolin och rör om med lite pecorino (eller parmesan). Voilà! Det var en riktigt höjdare måste jag säga.

Inga kommentarer: