söndag 30 januari 2011

En lördag

Idag gick jag en liten promenad runt stan med en kursare. Eller ja, liten och liten, det tog ju trots allt 2,5 h. Vi var bl.a. inne i en hög med bokhandlar och jag köpte äntligen den där nya boken av Steven Saylor. Vi gick förbi den här lilla fontänen nedan och jag var ju tvungen att göra det där man måste göra...




På kvällen var vi senare ute i San Lorenzo med norrmännen som går samma kurs som oss fast på norska institutet.
Det var en trevlig kväll. Jag har aldrig varit ute i San Lorenzo så detta var en ny bit av Rom för mig. Vi hamnade på en pizzeria som hette Formula Uno, och som några på kursen hade provat innan. Det var ett helt ok ställe, med god pizza såklart och öl.

Senare gick vi vidare till en bar i närheten. En rätt stor, men stökig bar, och där det var ett konstant flöde av indier som försökte sälja sitt crap. Rätt som det var började det burra på min rygg och då stod en av dem med en sån där massagegrej och körde runt på min rygg. Jag sa "NO" till honom och när han (såklart) inte gick iväg fick jag dra till med "BASTA! VAI!". Då gick han. Sen tog hans kollega över rundan, och själv kom han tillbaka en stund senare.
Det gör lite ont i mig när jag ser de här stackars människorna som säkerligen endast gör det här för att överleva. Det kan vara genom skulder till de styrande som de tvingas göra det här. Det kan vara det enda sättet för dem att få en inkomst. Det enda sättet för dem att överleva. Men jag undrar hur det går, för jag har nog aldrig sett någon handla av dem.

Kvällen var som sagt väldigt trevlig och Axels partytrick drog fram ett antal skrattsalvor kvällen igenom. Ögonen i kors, blås ut luft så att läpparna fladdrar och samtidigt ska då någon ta ett foto av en. Det kan se ut så här...

Eller så här...
Denna söndagen ska jag tillbringa med bara mig själv. Ta en sväng ut på stan för att kolla in sluttampen på rean, och senare bara njuta med min nya bok. Det är min söndag det.

2 kommentarer:

Lilla hej sa...

Låter som du haft trevligt! Saknar dig:-*

Little miss Sunshine sa...

Saknar er oxå!